The Syllabus: kwaliteit informatie boven populariteit

Onlangs heeft de befaamde Silicon Valley criticaster Evgeny Morozov The Syllabus gelanceerd. Deze nieuwssite wil de beste en meest relevante bronnen rond belangrijke thema’s ontsluiten. Een mooi initiatief. Maar toch knaagt iets bij mij.

Maurits Martijn heeft voor De Correspondent een zeer uitvoerige rapportage geschreven over de lancering van The Syllabus. Martijn is een groot bewonderaar van Morozov, en steekt dat ook niet onder stoelen of banken.

Martijn typeert The Syllabus als een “site die wekelijks de allerbeste en relevantste boeken, podcasts, wetenschappelijke artikelen, video’s en journalistiek aanbeveelt aan iedereen die de wereld beter wil begrijpen”. Morozov wil mensen met The Syllabus ook aan het denken zetten. Dit medium wil een alternatief zijn voor de huidige manier van online informatie verspreiden. Daarbij spelen clicks, likes en shares een belangrijke rol. Er wordt dus vooral gekeken naar de populariteit van bijdragen. Populaire bijdragen hoeven echter niet persé kwalitatief goede bijdragen te zijn. The Syllabus wil op een alternatieve manier de relevantie van informatie bepalen.

Daarbij kijken redacteuren met expertkennis naar belangrijke bronnen (o.a. van universiteiten). Op basis van taxonomieën krijgen bronnen rond zestig thema’s automatisch een score. De taxonomieën zijn handmatig en automatisch bepaald. Het team van Morozov doet onderzoek naar de automatisch bepaalde taxonomieën. Daarnaast worden betrouwbare online bronnen (zoals podcastmakers en twitteraarster) gemonitord.

Een interessante ontwikkeling waarbij technologie wordt gebruikt in combinatie met betrouwbare bronnen. Toch bekruipt me hierbij een gevoel van onvrede. Je maakt je hierbij afhankelijk van een selecte groep experts die ook niet volledig open zijn over hun werkwijze. Hoe weet je dat je hen kunt vertrouwen bij het selecteren van informatie? Leggen zij verantwoording af over hun keuzes?

Ik geef er de voorkeur aan om zelf goede bronnen te selecteren en via RSS informatie te cureren. Ik selecteer meerdere en diverse bronnen, op basis van hun reputatie en expertise. Ik wil niet graag afhankelijk zijn van één centrale site of zoekmachine.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Top

%d bloggers liken dit: