Trends e-learning en innovatiestrategieën: workshop

Vandaag heb ik een workshop over trends op het gebied van e-learning verzorgd bij een opleidingsinstituut. We hebben gekeken naar de impact van zeven trends en ontwikkelingen op de eigen organisatie. Technologie is de ‘enabler’ van die trends.

Hieronder vind je de presentatie van die trends.

Samengevat komen ze neer op:

Meer aandacht voor informeel leren
Professionals organiseren hun leren zelf. Ze gaan geen (sociaal) contract aan met een organisatie. Hoe complexer en veranderlijker het werk, en hoe meer expertise lerenden hebben, des te belangrijker informeel leren wordt.

Social learning
Van en aan elkaar leren, leren via sociale interactie. Met behulp van sociale media
Meer dan gebruik sociale media voor leren. Verantwoordelijkheid en controle bij de lerende zelf. Lerenden vervullen een actieve rol bij hun leren. Er is sprake van co-creatie en samenwerkend leren. Met cursussen en opleidingen alleen ben je er als aanbieder niet. Je zult andere manieren van leren moeten faciliteren. E-learning is daarbij ook meer dan het aanbieden van online cursussen en trainingen.

Performance support 2.0
Medewerkers worden op de werkplek ondersteund met leerfaciliteiten (content en interacties), waardoor ‘just in time’ leren mogelijk wordt (leren op het moment dat het toegepast moet worden). Performance support heeft dankzij mobiele en draadloze technologie een nieuwe impuls gekregen.

Kennis als stroom
Kennismanagement gaat niet alleen maar uit van kennis die wordt opgeslagen in databanken, maar ook van kennis die stroomt. Je kunt meevaren op die stroom, maar er ook makkelijk uitstappen. Belangrijke kennis komt vaker langs. “To know who” is de belangrijkste vorm van kennis. Mobiele technologie en sociale media maken dit mogelijk.

Personalisering
Leertrajecten afgestemd op individu, die invloed heeft op vormgeving leerproces, rekening houdend met datgene wat deelnemer al kan en kent. Leren geen individueel, maar een sociaal proces. Interactie en communicatie met anderen essentieel. Dit komt ook tot uiting in een persoonlijke leer- en werkomgeving waarin applicaties van organisaties en persoonlijke applicaties samen komen.

Verrijkte media en ‘immersive’ media
De verzamelnaam van online video (waardoor instructies ook online beschikbaar kunnen komen, en bijeenkomsten gebruikt kunnen worden voor opdrachten en discussies), games en simulaties (waardoor je kunt zien of je het hebt begrepen), context aware computing (technologie aangepast aan de context) en augmented reality (versmelting van de virtuele en analoge wereld).

Open educational resources
Vrij verkrijgbare leermaterialen. Onderwijsaanbieders onderscheiden zich niet meer met leerinhouden, maar met andere services (zoals begeleiding en certificering).

We zijn onder meer ook kort ingegaan op innovatiestrategieën die de organisatie kan toepassen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

6 reacties

  1. Wilfred, je doelt waarschijnlijk op de trend van ‘social learning’. Ik hoop dat de wikiversiteit snel wat socialer gaat worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.