Uitslag eindexamen Agora vraagt ook nu om een meer uitgebreide toelichting

Gisteren schreef Jan Fasen, als bestuurder verantwoordelijk voor het Agora-onderwijsconcept, over de uitslagen van de eindexamens van de Agora-leerlingen. Deze resultaten zijn zeer positief. In 2019 lichtte Jan de resultaten uitgebreid toe. Dat is nu niet gebeurd. Terwijl daar volgens mij wel reden toe is. Update 8 juni 2020: Jan heeft gisteren een uitgebreide toelichting gegeven.

Ik ben -alweer een paar jaar geleden- twee keer op bezoek geweest bij Agora in Roermond. Verder volg ik de blogposts van Jan Fasen met belangstelling, en heb ik veel waardering voor de manier waarop hij verslag doet over de resultaten van inmiddels vier scholen die dit concept toepassen.

Ik sta best positief ten opzichte van hun concept en aanpak. Ik beschouw mezelf in feite als een ‘critical friend’. Ik lees -vooral via Twitter- opmerkingen die volgens mij behoorlijk karikaturaal zijn (vrijheid-blijheid, geen structuur, onvoldoende aandacht voor belangrijke basiskennis, eenzijdig kijken naar examenresultaten, etc).

Volgens mij leiden echter meer onderwijskundige wegen naar ‘Rome’. Verleden jaar schreef ik bijvoorbeeld:

Volgens mij is dit een voorbeeld van hoe je een onderwijsinnovatie zou moeten benaderen. Starten vanuit een onderwijsvisie, investeren in professionalisering en ondersteuning, kleine stappen zetten, continue verbeteren, monitoren en geleidelijk -bij gebleken succes- ‘opschalen’ (excuus voor het lelijke woord). (…)
Leerlingen werken gemotiveerd aan opdrachten, en ontwikkelen ogenschijnlijk ook (niet-cognitieve) bekwaamheden die belangrijk zijn binnen onze maatschappij, maar die geen vanzelfsprekend onderdeel vormen van curricula van reguliere scholen (…). Tegelijkertijd moet men ook voldoen aan exameneisen die voor alle scholen gelden.

Zie ook mijn impressie: Agora Roermond: collectief lef en gespreid leiderschap

In juli 2019 heb ik geblogd over de resultaten van de tweede lichting eindexamenkandidaten van Agora in Roermond. Ik constateerde toen dat relatief veel leerlingen niet waren geslaagd (8 van de 26), terwijl meer leerlingen zonder tijdsverlies en op een hoger niveau slaagden (in vergelijking met het landelijk gemiddelde). Agora had dus nog wat werk te doen, als het gaat om het reduceren van het ‘zakken voor het examen’.

Dit jaar zijn de resultaten van de eindexamens veel beter. Van de 47 eindexamenleerlingen in Roermond zijn er 46 geslaagd. Dat is een sterke verbetering ten opzichte van verleden jaar. Bij de andere drie Agora-scholen is het aantal examenleerlingen zeer beperkt, en is vergelijking met andere jaren niet mogelijk.

Helaas mis ik dit jaar een toelichting. Dit jaar heeft uiteraard geen centraal schriftelijk plaatsgevonden. Ik hoop niet dat dit de enige reden is. Verleden jaar heeft de Onderwijsinspectie overigens geoordeeld dat toetsing en afsluiting bij Agora Roermond zorgvuldig verloopt.

Ik ben dus benieuwd naar de verbeteringen die Agora heeft aangebracht waardoor dit jaar naar verhouding veel meer leerlingen zijn geslaagd.

Update 8 juni 2020

Jan Fasen heeft gisteren een uitgebreide toelichting gegeven. Daaruit blijkt dat men het afgelopen jaar met betrekking tot verschillende aspecten verbeteringen heeft aangebracht (o.a. verbeteren zelfregulatie van leerlingen in het realiseren van een succesvol eindexamen, meer vakexperts, verbetering samenspel coaches, leerlingen en vakexperts).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: