Joe Hirsch beschrijft vier tips om de overgang naar en de kwaliteit van het concept van de flipped classroom te vergemakkelijken respectievelijk te verbeteren. Eigenlijk zijn deze tips veel breder toepasbaar.
Lees verderMaand: juli 2014
Hoe kunnen docenten gefaciliteerd worden zich voor te bereiden op gebruik ICT in het onderwijs?
Tanya Roscoria vat drie manieren samen waarop docenten zich voor kunnen bereiden op de ‘digitale transitie’. Ik ben het grosso modo met haar eens, maar leg graag een ander accent.
Lees verderFoto separatist met knuffel casus voor mediawijsheid?
Toen de afgelopen week een video verscheen van pro-Russische separatisten bij de rampplek van de MH 17, las ik in diverse tweets dat de inmiddels beroemde foto met de knuffel een goede casus zou zijn voor mediawijsheid. Dat klopt. Maar wat mij betreft anders dan de meeste tweeps bedoelden.
Lees verderWat valt mij op aan de beste 2.0 tools voor docenten?
Kennisnet heeft leraren en docenten gevraagd wat hun meest populaire ‘2.0 tools’ zijn. Wat valt mij op aan de top 10?
Lees verderAmerikaans rapport duidt op steeds bredere acceptatie ICT in onderwijs
Een recent Amerikaans rapport over opvattingen over ICT in het onderwijs bevat enkele opvallende conclusies. Zo willen leerlingen dat de klassikale omgeving meer lijkt op de wijze waarop men ICT gebruikt.
Lees verderOver tablets in het onderwijs en zakken chips
De bijdrage “Oprukken van tablet in de klas baart psychologen zorgen” uit het Financieel Dagblad bevat op zich weinig nieuws. Toch lijkt het zinvol om de boodschap herhaaldelijk te brengen. Want een aantal mensen lijkt doof te zijn.
Lees verderInternet leidt tot educatieve klimaatverandering
Er wordt al lange tijd verkondigd dat het onderwijs moet veranderen, en zal veranderen. Waarom is de kans daarop groter dan ooit te voren, en kan onderwijsinnovatie als gevolg van internettechnologie vergeleken worden met klimaatverandering.
Lees verderInzichten op het gebied van mobile learning
Tot welke inzichten komen scholen die hebben geëxperimenteerd met mobiele technologie? Het Consortium of School Networking heeft in Mindshift er vijf laten publiceren. Ik ben zo vrij geweest er ook op te reflecteren.
Lees verderLeerling-gecentreerd en motiverend onderwijs: hoe het ook kan (mits…)
Mindshift laat in twee recente bijdragen zien hoe je onderwijs kunt vormgeven waarbij de betrokkenheid van leerlingen en hun leerbehoeften centraal staan. Tegelijkertijd blijkt uit deze cases dat deze aanpak niet zo maar toe te passen is.
Lees verderAnalyseer MOOC dropout
Een deel van de voortijdige uitval bij massive open online courses is niet te voorkomen, maar een ander deel ook wel. Je kunt dropout zelfs ook voorspellen.
Lees verder