Microblog genereert betrokkenheid bij leren

Dankzij microblog-tools, zoals Twitter, reageren studenten sneller op vragen van docenten. Dat concludeert Ruth Reynard in Microblogging and Relevancy. Volgens Reynard wordt microblog-functionaliteit ook steeds vaker geïntegreerd binnen elektronische leeromgevingen.

Een belangrijke succesfactor van microbloggen is volgens Reynard het gebruik van de mobiele telefoon. Communicatie verloopt daarbij snel en direct.


As many current students use cell phones for all or almost all of their communication, this is an effective method to contact students immediately on any issue or information related to the class.

Zij schrijft ook over ervaringen die er op wijzen dat het gebruik van microbloggen leidt tot een grotere betrokkenheid van studenten bij het onderwijs. Docenten die dergelijke tools niet gebruiken, kunnen aanzien bij studenten verliezen.


Microblogging retains the sense of an individualized presence within the community but increases the sense of accountability to everyone in the group and also to the instructor.


Als docent moet je je wel goed voorbereiden op het gebruik van microblog-tool. Je moet in staat zijn ècht juist in time, betekenisvolle, informatie te geven en te reageren.

Reynard illustreert dat communicatie van groot belang is binnen leersituaties, en dat microbloggen daar een rol in kan vervullen. Aan de andere kant vergroot microbloggen ook de kloof tussen de actieve internetgebruikers, en degenen die vooral consumeren.

Het gebruik van microbloggen binnen leersituaties is nog onvolwassen (veel mensen, merk ik, hebben er zelfs nog nooit van gehoord). Reynards artikel helpt er meer grip op te krijgen. Wel valt me op dat de voorbeelden in het artikel ook met sms kunnen worden uitgevoerd. Deze applicatie heeft als voordeel dat je als docent en lerende geen nieuwe applicatie hoeft te gaan gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Ik denk dat microblogging juist vanwege het sociale aspect iets aan het onderwijs kunnen toevoegen. Het informatieverstrekend element is minder interessant (wel nuttig, maar hoeft niet speciaal via een microblog).
    Je kunt door te microbloggen via twitter een band ontwikkelen als student met je docent en als docent met je studenten. Alhoewel je natuurlijk elkaar ook erg voor de gek kunt houden.
    @docent ben heel erg hard aan het studeren.
    @docent ben nog steeds heel erg hard aan het studeren.
    Met vrienden in de kroeg
    @docent nog steeds hard aan het studeren 😀

  2. Veel mensen, zelfs uit de IT-wereld (!), kennen microbloggen inderdaad nog niet.
    In Vlaanderen kan je alvast het voordeel uitleggen van een microblog in de vorm van
    SOS Piet samenvatting…
    Piet: “Wat hebben we geleerd vandaag ?”
    S.O.S. Piet is een veel bekeken kookprogramma en het eindigt altijd met het beantwoorden van deze vraag in drie (soms vier) puntjes.

  3. @Wilfred,
    Sociale kun je idd ook anders vorm geven. Maar juist het sociale proces heeft tijd nodig. En juist die tijd kun je door gebruik te maken van twitter nemen.
    Ik zie twitter dan als een soort van a-synchroon chatprogramma. Een verlengde of aanvulling van het normale irl met elkaar praten.
    Attendering kan met twitter en heeft toegevoegde waarde omdat je met heel weinig moeite een snelle attenderingsfunctie kan opzetten.
    Maar dit is volgens mij voornamelijk geschikt voor minder belangrijke informatie. Het verwijzen naar achtergrondliteratuur die interessant zou kunnen zijn. Voor belangrijkere informatie die snel bij studenten moet aankomen zoals b.v. roosterwijzigingen e.d. denk ik dat een SMS functionaliteit veel effectiever en nuttiger is.
    Alhoewel de een het ander natuurlijk niet uitsluit. Kan natuurlijk zowel sms als twitter voor attendering gebruiken. En je kunt zowel een twitteraccount per opleiding of module hebben en een twitteraccount per docent.
    Misschien dat het ook niet zo heel erg belangrijk is waarvoor je het inzet. Als je hiervoor maar een afgewogen keuze hebt gemaakt. Het is uiteindelijk gewoon een tool die op verschillende manieren ingezet kan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.