De taxonomie van Bloom gedigitaliseerd

De taxonomie van Bloom heeft grote invloed gehad op het onderwijs. Deze taxonomie geeft -kort door de bocht geformuleerd- aan welke leeractiviteiten achtereenvolgens doorlopen moeten worden zodat van effectief leren sprake is.

Sinds Bloom zijn taxonomie heeft ontwikkeld, is echter het één en ander veranderd. Zo’n tien jaar geleden is het concept al herzien, maar als gevolg van ICT-ontwikkelingen zou het voor de hand liggen dit weer te doen. En dat is gebeurd, als ik Bloom’s Taxonomy and the Digital World mag geloven.


As education heads into the digital world, many teachers struggle with where to place many of the new technology tasks within this long-standing hierarchal guide to teaching and learning.

Een zekere Andrew Churches uit Nieuw Zeeland heeft daarom de bekende taxonomie opnieuw tegen het licht gehouden.

Blooms_revised_taxomony

Bloom’s Taxonomy and the Digital World vat deze samen:

  • Onthouden (remembering), in de zin van het opnieuw kunnen vinden van informatie (bijvoorbeeld dankzij social  bookmarking).
  • Begrijpen (understanding), in de zin van interpreteren, samenvatten, vergelijken en verklaren (onder meer via weblogs).
  • Toepassen (applying), bijvoorbeeld via games.
  • Analyseren (analyzing), bijvoorbeeld het via mashup technologie bij elkaar van bronnen of het ontwikkelen van hyperteksten. Uiteraard is pas sprake van ‘analyseren’ als je die verschillende bronnen ook daadwerkelijk verwerkt. Bijvoorbeeld in een weblog.
  • Evalueren (evaluating), onder andere door op weblogbijdragen te reageren (uiteraard is het afhankelijk van de inhoud en kwaliteit van de reactie of daadwerkelijk sprake is van ‘evalueren’). Wat mij betreft kun je voor deze stap nadrukkelijk ook elektronische portfolio’s gebruiken.
  • Creëren (creating), bijvoorbeeld door producten te ontwerpen (denk aan YouTube-films of podcasts).

Ik ben hier wel blij mij. Volgens mij heeft Churches hiermee een fraai kader voor digitale didactiek ontwikkeld, waarbij hij web 2.0-technologieën en het gebruik daarvan weet te combineren met een onderbouwd onderwijskundig concept.

Zie ook de wiki Bloom’s Digital Taxonomy.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.