Docenten als verkopers van ideeën

Docenten zouden volgens Dan Pink vooral een rol moeten hebben als verkoper van ideeën. Dit klinkt op het eerste oog negatiever, dan het is. Pink doelt hiermee namelijk op het aanwakkeren van een vuur, het prikkelen van de intrinsieke motivatie. Hij geeft ook enkele suggesties.

Dan Pink schijn in zijn nieuwste boek “To Sell is Human” ook in te gaan op onderwijs. Docenten typeert hij daarin als “verkopers van ideeën”. Zij moeten lerenden vooral ook motiveren om te leren. In ‘Dan Pink: How Teachers Can Sell Love of Learning to Students‘ wordt dit als volgt verwoord:

Jobs in education (…) are all about moving other people, changing their behavior, like getting kids to pay attention in class; getting teens to understand they need to look at their future and to therefore study harder.

Docenten moeten de kunst van het overtuigen beheersen, en lerenden inspireren, lerenden helpen problemen te vinden: er achter komen wat het probleem is.

Problem solving is an analytical, deductive kind of skill. The phrase ‘problem finding’ comes out of research on artists. It’s more of a conceptual kind of skill.

Dat doe je in het onderwijs volgens Pink door onderwijslessen te verbinden met de ‘echte’ wereld (authentieke taken). Daarnaast is het van belang dat leren persoonlijk is, verbonden met de persoonlijke levens van de lerenden.

De ontwikkeling van het Amerikaanse (en ook Nederlandse) onderwijs gaat echter de andere richting uit: standaardisering. Pink denkt dat dit komt doordat er gebrek is aan leiderschap. Het ontbreekt aan een duidelijke visie op leren. Als we jongeren leren dat zij alleen maar moeten werken voor externe beloningen (zoals cijfers, diploma’s en prijzen), dan bereiden we hen niet voor op een samenleving waarin zelfsturing en motivatie gebaseerd op uitdaging en doelgerichtheid, belangrijk zijn.

Gepersonaliseerd leren is dus essentieel. Dat kun je volgens Pink bereiken door de interesses van lerenden als uitgangspunt te nemen, en door gebruik te maken van zogenaamde Do It Yourself report cards. In zijn boek Drive is hij ook op andere factoren ingegaan.

Ik vind de invalshoek van problemen vinden in plaats van oplossen een interessante. Want als je een probleem ontrafelt hebt, dan is het meestal ook bijna opgelost. Verder is het ‘aanwakkeren’ van het ‘leervuur’ (Mitra spreekt van triggering the right emotion) een hele belangrijke. In mijn onderwijsloopbaan heb ik zelf maar ongeveer drie docenten gehad, die hiertoe in staat waren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.