feb 212013
 

De verwachtingen van (Amerikaanse) schooldirecteuren ten aanzien van de expertise van aankomende docenten op het gebied van digitale didactiek sporen niet met de werkelijkheid. Je zou er moe van worden.

Volgens een Amerikaans onderzoek verwachten schooldirecteuren dat aankomende docenten in hun opleiding hebben geleerd hoe zij technologie op een creatieve en krachtige manier voor leren moeten gebruiken. Deze aankomende docenten geven echter aan dat hun ICT-training zich alleen richtte op eenvoudige managementtools. Degenen die aankomende docenten moeten begeleiden, oudere docenten, omarmen vervolgens bij lange na niet ICT zodat jonge docenten het daar ook niet van moeten hebben.

Auteur Katrina Schwartz van het artikel Are Teachers of Tomorrow Prepared to Use Innovative Tech? concludeert onder meer:

These incoming teachers appear to be caught between generations. They use technology fluidly in their own lives and to enhance their education, but they’re learning to teach within a system that lags behind the times.

Positief is wel dat aankomende docenten hogere verwachtingen hebben van de mogelijkheden van ICT. Hun houding is een veel positievere, en dat is op zich al belangrijk voor de toepassing van digitale didactiek. Zij voelen zich ook meer op hun gemak dan met technologie. Bovendien hebben zij kunnen leren van de wijze waarop hun docenten worstelden metbde toepassing van technology enhanced learning.

Toch word ik hier moe van. Deskundige docenten op het gebied van digitale didactiek zijn cruciaal voor de adoptie van ICT in het onderwijs. Op deze manier schiet het echter niet op, en blijven de mogelijkheden van ICT te veel onbenut.

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers like this: