Trend: Liquid Internet en You 3.0 (#in)

Hoe ontwikkelt het internet zich? Over die vraag buigt Marketing Facts zich in een reeks blogposts naar aanleiding van een rondetafelgesprek tijdens de PICNIC 2010. De eerste bijdrage beschrijft "Liquid Internet", waarbij

online omgevingen (websites, mobiele sites en applicaties) zich op een intelligente wijze zullen gaan vormen om iedere individuele bezoeker heen.

Het individu is steeds meer in control. Websites passen zich op een intelligentie manier aan, aan de individuele bezoeker (op basis van diens profiel). In dat profiel staat niet alleen waar je in geïnteresseerd bent, maar bijvoorbeeld ook hoe je content gepresenteerd wilt krijgen.

Eenvoudig is dat niet, zo laat deze impressie zien. Veel mensen staan niet te wachten op het invullen van een uitgebreid profiel, of willen juist verrast worden. Denk ook aan de angst voor privacyschending als gevraagd wordt een uitgebreid profiel in te vullen. Bovendien vinden veel gebruikers het net zo makkelijk om online 'kuddedier' te zijn. Gevoelsmatige controle lijkt belangrijker dan daadwerkelijke controle:

Bezoekers willen (persoonlijk) verrast worden, mits ze het idee hebben dat ze mate van personalisatie zelf kunnen controleren. Ze willen aan de rem kunnen trekken wanneer ze het idee krijgen dat het te ver gaat.

Rochelle Rodrigo spreekt in dit verband van een You 3.0-wereld. In die wereld is de essentie van technologie niet technologisch, maar gaat het om een hoge mate van personalisering (van processen, diensten, dataoplag en tools).

Voor leren en ontwikkelen biedt deze ontwikkeling wat mij betreft meer kansen dan voor het internet als geheel. Een liquid learning environment die zich op een intelligente manier aanpast aan de individuele lerende (ook aan de manier waarop deze content gepresenteerd wil krijgen), maar die tevens sociaal leren bevordert, maakt meer flexibel leren pas echt goed mogelijk. Een dergelijke leeromgeving bevordert m.i. de motivatie omdat deze inspeelt op gevoelens van autonomie, sociale verbondenheid ondersteunt en lerenden het gevoel heeft competent genoeg te zijn om met succes te leren (de content past zich immers aan de lerende aan).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.