Trendstudie pleit voor transformatie van onderwijs en opleidingen (#in)

Binnen de Europese Unie bestaat het besef dat onderwijs en opleidingen fundamenteel moeten veranderen om bij te kunnen dragen aan het competitieve karakter van de EU. De Europese Commissie laat daarom al vele jaren projecten en studies uitvoeren naar de transformatie van de wijze waarop wij leren. Zo'n studie is The Future of Learning: Preparing for Change ook.

Het rapport -dat ik dankzij de treinreizen naar Dé Onderwijsdagen selectief heb kunnen lezen- is geschreven door Christine Redecker, Miriam Leis, Matthijs Leendertse, Yves Punie, Govert Gijsbers, en mijn collega's Paul Kirschner, Slavi Stoyanov en Bert Hoogveld. Volgens de opdrachtgever identificeert deze studie

key factors for change that emerge at the interface of the visions painted by different stakeholder groups and arranges them into a descriptive vision of the future of learning in 2020-2030. In a second step, the report discusses future solutions to pending challenges for European Education and Training systems and outlines policy options. Based on the descriptive vision presented in the first part, a normative vision is developed of an ideal learning future, in which all citizens are enabled to develop their talents to the best and to foster their own wellbeing and prosperity as well as that of the society they live in as active citizens. Strategies fostering such a vision and the policy implications supporting it are presented and discussed.

De auteurs beschrijven de prikkels voor verandering (zoals demografische ontwikkelingen, technologische ontwikkelingen en arbeidsmarktontwikkelingen), de impact hiervan op kennis en vaardigheden van burgers en de gevolgen hiervan voor opleiden en leren. Zij gaan ook in op technologie de wijze waarop geleerd kan worden, kan beïnvloeden.

The overall vision is that personalisation, collaboration and informalisation (informal learning) will be at the core of learning in the future. These terms are not new in education and training but they will become the central guiding principle for organising learning and teaching. The central learning paradigm is thus characterised by lifelong and life-wide learning and shaped by the ubiquity of Information and Communication Technologies (ICT).

Het rapport bevat een uitstekende samenvatting, met heldere illustraties (lees ook de samenvatting van Matthijs Leendertse). Origineel is ook dat men werkt met zogenaamde 'persona's'. Dat zijn fictieve gebruikers die de een aantal key issues (zoals voortijdig schoolverlaten) tastbaar maken. Hier komen ook video's van beschikbaar.

Ik vind de samenhang tussen drivers, gevraagde bekwaamheden, de invloed van ICT en de gevolgen voor leren voor de handliggend maar toch erg sterk. Het is dikwijls schokkend om te merken hoe gemakkelijk docenten, managers en beleidmakers in discussies over onderwijsvernieuwingen over deze relatie heen stappen.

Deze studie bevat voor mij niet heel nieuwe inzichten, maar biedt wel samenhang en overzicht. Een beperking is de sterk economische invalshoek die ongetwijfeld onder invloed van de opdrachtgever is gekozen. Je leidt als onderwijs mensen immers niet alleen op tot arbeidspotentieel.

Het onderwijs heeft ook een bredere, pedagogische, opdracht die ook te maken heeft met zaken als democratie, gemeenschapszin en solidariteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.