Activerend onderwijs met een DualBoard (#in)

Ik werd net geprikkeld door de kop New technology sparks new learning methods. Het artikel gaat over de introductie van een zogenaamde 'DualBoard' op een school. Dit is een soort interactief whiteboard, dat gebruikt wordt door middel van een los paneel waarop docenten en leerlingen kunnen schrijven, tekenen, mindmappen, enzovoorts.

Het voordeel van zo'n 'afstandsbediening' boven een 'gewoon' interactief whiteboard, is dat degene die het gebruikt niet meer gebonden is aan de plaats voor het whiteboard. Dit leidt tot een grotere betrokkenheid van docenten bij de activiteiten van lerenden. Bovendien worden stemkastjes gebruikt, waardoor leerlingen actiever betrokken kunnen worden bij het onderwijs:

"When a teacher used to ask a question, the smart kids would raise their hands and the kids who didn’t know the answer would remain silent,” he (ICT-directeur Neil Schroeder. WR) said. “Now, the teacher will have a good idea of what each individual student knows or doesn’t know. This give teachers a ‘real-time’ snapshot of the comprehension of her kids.”

Het artikel benadrukt verder dat professionalisering van onderwijsgevenden een belangrijke voorwaarde voor succes is. Een leerling signaleert daarbij de volgende toegevoegde waarde van een 'DualBoard':

No more squeaking chalk

Is dit nu een voorbeeld van andere manieren van leren, mogelijk gemaakt door technologie (zoals de kop van het artikel suggereert)? Ik denk het wel, al is de innovatie niet heel spectaculair te noemen. Bovendien moeten we ons realiseren dat de vernieuwing niet uitsluitend door technologie wordt mogelijk gemaakt. Zonder professionalisering zou waarschijnlijk ook het 'DualBoard' -net zoals menig interactief whiteboard op Nederlandse scholen- onderbenut worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
4 comments on “Activerend onderwijs met een DualBoard (#in)
  1. Hoi Wilfred,
    Misschien een leuk speeltje wat je op je iPad kunt uitproberen in combinatie met Beamer / digitaal schoolbord: AirSketch. Met AirSketch wordt alles wat je op je iPad tekent/schrijft, live getoond op het beamerscherm.

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @Jaap van der Veen: dank voor de tip!

  3. Huib Batenburg schreef:

    Hoi Wilfred,
    Soms hebben draadloze toetsenborden en muizen te weinig bereik om vanaf een comfortabele (of wisselende) plek in een lokaal de beamerPC te bedienen Als deze PC met internet is verbonden gebruik ik (indien er een draadloos netwerk beschikbaar is) op mijn laptop Teamviewer (R) om de beamerPC(-programma’s) aan te sturen. Dit kan ook als App of via de MAC. Het werkt iets trager, maar het kan vanuit de hele klas!

  4. Wilfred Rubens schreef:

    @Huib Batenburg: Dank voor de toevoeging. Die remote controller bij het DualBoard is volgens mij wel wat geavanceerder.

Top

%d bloggers liken dit: