Chat streams boeien en binden deelnemers bij live events (#in)

Nancy White benadrukt in Why chat streams are critical to live events het belang van chat tijdens synchrone online leeractiviteiten (zoals webinars):

Providing and/or encouraging text based peer to peer and peer to the world interactions creates opportunities to engage those who would otherwise tune out.

In deze blog post formuleert zij tips voor presentatoren en deelnemers. Zo pleit zij voor een aparte moderator (heel verstandig, inderdaad). Ook stelt zij voor dat presentatoren het chat transcript of de tweets over de presentatie na afloop doornemen, en er bijvoorbeeld via een blog post een follow up aan geven (mijn collega Wim Westera heeft dat bijvoorbeeld gedaan naar aanleiding van een online masterclass over serious gaming).

Nancy White adviseert participanten onder meer om er voor te waken om de chat stream te domineren, en om goede vragen te stellen die andere participanten uitdagen tot nadenken.

Ik heb zelf ook nog een aantal tips toegevoegd:

  • Presentator: Gebruik expliciet momenten tijdens het event, waarin je stil staat ​​bij de rode draad van de discussie. Vraag de moderator om deze rode draad te monitoren.
  • Presentator: Focus je niet op de chat tijdens de presentatie. Laat een moderator dat doen.
  • Presentator: Gebruik polls in aanvulling op de chat, en vraag de deelnemers om de resultaten van de poll te bediscussiëren.
  • Participant: Verdeel je aandacht tussen de presentatie en de chat. Het is moeilijk om je, op hetzelfde moment, te concentreren op beiden.
  • Participant: "Het gaat over het onderwerp, sufferd". Gelieve daarom niet te veel chatten over technologische issues.
  • Participant: Draag extra bronnen over het onderwerp aan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: