Competent City afgesloten met Hoe het leren stroomt (#in #compcit)

Dit is mijn laatste blogpost over het congres Competent City. Ik geef een algemene impressie en verwijs ook als samenvatting naar eerdere bijdragen. 

Over het debat over social media in het mbo zal ik niet uitgebreid bloggen. Ik zat zelf in het discussiepanel, en vindt dat anderen hier maar uitgebreid op moeten reflecteren. Het viel me wel op dat het echte vuurwerk ontbrak. Daarvoor waren de panelleden waarschijnlijk te veel uit één hoek afkomstig. Als tip neem ik mee: de opzet van een webcare team voor de eigen organisatie.

Het afsluitende politieke debat heb ik eveneens gemist. Te lang blijven kletsen, en te weinig hooggespannen verwachtingen van een dergelijk debat.

De rest van de inhoud van Competent City vond ik de moeite waard. Goed: het is vooral een 'mooi weer verhaal' waarbij de voorzitter van de MBO Raad en de demissionair staatssecretaris van onderwijs elkaar's nieren bij de opening zeker niet proefden.

De keynote van Ben Tiggelaar was vooral qua stijl goed gebracht, de inhoudelijke boodschap bekend. Het inspiratiecollege over talentmanagement kende verschillende interessante invalshoeken. Het beeld dat de spreekster van de toekomstige context van het onderwijs schetste, kwam echter niet echt overeen met de werkelijkheid (wat de nodige, onbedoelde, discussie opriep).

De door mij bezochte workshop over de invoering van procesgestuurd leren binnen het mbo vond ik vooral illustratief voor de ontwikkeling van competentiegericht leren (eerst vallen, daarna opstaan). De leerlinggerichtheid van de sprekers was mooi om te zien.

Ik heb daarnet ook veel tweets gelezen, die over dit congres gaan (#compcit). Ook heeft de organisatie heel wat blog posts geplaatst. Van enkele Edubloggers (zoals Trendmatcher en Wauwel) verwacht ik nog bijdragen.

Bij het verlaten van de Reehorst kregen we nog onder andere het boek "Hoe het leren stroomt" van Maarten Kleijne en Liliane van Lier van SARV. Het boek borduurt voort op de "generatie Einstein", en is vooral gebaseerd op gesprekken (en niet op onderzoek). Zeer kritisch lezen, dus, voordat hele volksstammen uit het mbo weer klakkeloos achter een idee aanlopen (en het communicatiebureau als doelbewuste spin off weer tal van opdrachten binnen weet te halen). Ik heb mij eerder kritisch over SARV uitgelaten (ook in deze impressie).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
2 comments on “Competent City afgesloten met Hoe het leren stroomt (#in #compcit)
  1. Rein Bijlsma schreef:

    Wilfred, een bijdrage van mijn kant zit nog in de pen, en zal voornamelijk gaan over het boek “Hoe het leren stroomt”, waarvan ik vanochtend tijdens het ontbijt de inleiding met een gevoel van toenemende ontreddering en onbehagen heb doorgelezen. Daarna moest ik even rustig gaan zitten en wat bijkomen. De rest komt dus nog, maar pas wanneer ik voldoende van het boek gelezen heb om een zinnig oordeel te vellen! 🙂

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @Rein Bijlsma: ik kan de bespreking in jouw geheel eigen stijl bijna niet afwachten.

Top

%d bloggers liken dit: