Didactiek bij sociale media

Verleden week zaterdag is onder andere het HandBoek TweePuntNul verschenen. In dit handboek staat ook een hoofdstuk van mij over sociale media en didactiek.

De eigenschappen van sociale media leiden tot een duidelijke toegevoegde waarde voor het onderwijs. Dat geldt het sterkste voor scholen en onderwijsgevenden die didactische concepten hanteren waarin de leerling en het leerproces centraal staan, waarin activerende werkvormen worden gebruikt en waarin interactie en communicatie een belangrijke rol spelen.

In deze bijdrage ga ik onder meer in op motivatie, op waardoor de impact van technologie op onderwijs wordt bepaald en op de potentiële didactische kracht van sociale media.

Een niet-opgemaakte versie van dit artikel kun je downloaden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,
2 reacties op “Didactiek bij sociale media
  1. M4rc3lv schreef:

    Je schrijft (onderaan) dat je terughoudend moet zijn met privézaken op Facebook te zetten die je studenten kunnen zien. Ik worstel hier altijd mee. Niet op Facebook maar op Twitter. Ik heb geen zin om mijn Twitteraccount af te schermen. Ik plaats geen privéfoto’s van mensen op Twitter, maar soms wel eens een foto van een huisdier of van een hobby. Is dat volgens jou wel toelaatbaar?

    • wrubens schreef:

      Allereerst moet je dat helemaal zelf weten. Verder twitter ik ook soms privédingen, zoals spinning resultaten, recepten, fietstochten en politieke opvattingen. Maar bijvoorbeeld geen carnavalfoto’s etc

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
mei 2019
M D W D V Z Z
« apr    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: