eReaders nog te onvolwassen

Begrijp me goed: ik zie zeker heil in eReaders waarmee je digitale versies van rapporten en boeken kunt lezen. Niet dat ik denk dat deze apparaten spectaculair bij zullen dragen aan kwalitatief goede, eigentijdse manieren van leren. Het is gewoon handig als je veel bronnen met je mee kunt slepen, zonder je een breuk te hoeven sjouwen. Ook scheelt het opslagruimte. En lange teksten lezen op een laptop is zelfs op een Apple Macbook geen plezier.

Bovendien voel ik geen enkele emotie als ik een boek vast kan houden, en het papier al bladerend door mijn vingers kan laten glijden. 

Dus doe mij maar zo'n eReader, zou je zeggen.

Ik had er ook bijna eentje. Amazon levert de Kindle 2 namelijk ook in Nederland . Ongeveer 300 euro had ik er wel voor over. Helaas bleek het aanbod te mooi om waar te zijn, en heb ik Pierre's voorbeeld opgevolgd.

eReaders zijn nog steeds onvoldoende volwassen, vrees ik. Zelfs een early adopter en 'e-learning apostel' als ik begint er voorlopig nog niet aan begin:

  • eReaders zijn duur. Want de goedkopere exemplaren kunnen niet wat ik wil: behalve e-boeken lezen, in elk geval op een goede manier PDF's lezen, en er bij voorkeur ook aantekeningen bij maken. En voor eReaders die deze functionaliteiten wel bezitten, betaal je bijna net zo veel als voor een Macbook. Dat is het me niet waard.
  • Engelstalige vakliteratuur is relatief duur. Nederlandstalige romans zijn te spaarzaam te verkrijgen. Behalve voor eReaders waarmee je weer niet op een fatsoenlijke manier rapporten in PDF-formaat kunt lezen.
  • Het prijsverschil met papieren boeken is gering. Dit heeft vooral te maken -geef ik toe- met beleving. Waarom moet ik zo veel voor bits en bytes (en digitale inkt) betalen, als ik bomen spaar?
  • Ik mag digitale boeken vaak niet uitlenen of weggeven.
  • Ik krijg grote twijfels over de service van de leverancier van één van de betere, maar tevens dure eReader (als Margreet van den Berg's ervaring exemplarisch is). Voor bijna 700 euro mag je toch meer dienstverlening verwachten?
  • Ik heb geen gelegenheid om eReaders uit te proberen. Bevalt het gebruik me wel? Voor 150 euro wil ik wel risico lopen, maar niet voor 500 euro.

Kortom: ik heb voorlopig nog even geduld. In elk geval tot dat de nieuwe versie van de Bebook uit is….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
4 reacties op “eReaders nog te onvolwassen
  1. Jeroen van Beijnen schreef:

    Als je echt een e-reader wil uitproberen, dan moet je tijdens de Onderwijsdagen naar de sessie van Pierre en mij komen. Wij hebben dan een Sony, Bebook, Kindle DX en Irex liggen die uitgeprobeerd kunnen worden.
    Persoonlijk denk ik dat de huidige e-book readers voor verschillende doelgroepen juist prima volstaan.
    Vooral de huis tuin en keuken gebruiker die alleen boeken willen lezen is dit nu al een geweldig apparaat. Voor EUR 200,- heb je een pocket formaat boek waarop je al tig boeken kunt zetten. Natuurlijk is het aanbod nog beperkt en mag je legaal nog niet te veel met de content die wel beschikbaar is. Maar als je je hierdoor niet laat tegenhouden, en even online gaat, dan kom je al een heel eind.
    Dit kun je vergelijken met de allereerste Ipods. Hiervoor was destijds ook geen legale ocntent beschikbaar deze is later pas gekomen, maar juist de niet legale content heeft het tot een succes gemaakt. Natuurlijk was voor de Ipod al wel meer illegale content beschikbaar en hadden veel potentiële gebruikers ook al de beschikking over deze content.
    Voor onderzoekers en onderwijzers die aan de slag willen met e-books is het apparaat inderdaad nog niet optimaal. Maar dit ligt er ook aan waarvoor je het wilt gebruiken.
    Voor onderzoeksrapporten is het nog minder geschikt. Maar voor een les Engels waarbij je een oud boek wilt behandelen, waarbij je leerlingen de mogelijkheid wilt geven om tijdens het lezen gebruik te laten maken van een woordenboek zou het een prima apparaat zijn (toegegeven nog vrij prijzig).
    Net zoals met alle techniek is het niet per definitie een tool die geschikt is binnen het onderwijs. Je moet deze inzetten als het iets toevoegt aan jou onderwijs dit zal in sommige gevallen wel zo zijn en in sommige gevallen ook niet.

  2. JoG schreef:

    WikiReader geeft gebruiker mobiel toegang tot Wikipedia-content‘ (Tweakers, 2009-10-14)
    Zo’n WikiReader van 99 dollar vind ik voor het onderwijs ook een hele leuke ontwikkeling.
    Idee: Wikiwijs content op die Reader zetten. Of van een eigen onderwijs- of ander wiki. Ik heb nog geen idee of dat kan overigens.

  3. JoG schreef:

    Wat te denken van de ‘QUE proReader‘ e-reader / e-paper voor zakelijk gebruik van Plastic Logic? Volgens het bedrijf de grootste e-reader met touchscreen. Bijna A4.

  4. Wilfred schreef:

    @Jeroen van Beijnen: ha, ha. Wellicht kom ik naar jullie toe. Mag ik er dan ook eentje langere tijd gebruiken (paar weken?) Jouw reactie illustreert m.i. verder dat deze technologie nog in ontwikkeling is. Verder laat ik me graag verrassen als het de didactische toepassingen betreft.
    @JoG: dank voor de aanvullingen. De wiki-reader lijkt me wel erg klein. Verder is 99 dollar best prijzig voor een device ‘erbij’. De QUE proReader richt zich op een andere markt dan de e-readers. Wellicht een optie als je alleen zakelijke documenten wilt lezen.

Top

%d bloggers liken dit: