Geven zes technologieën een impuls aan online leren?

Volgens Stephan Jukic ondergaat het onderwijs dankzij zes technologieën een ongekende technologische revolutie. Hij vergeet daarbij echter een belangrijke factor.

De zes invloedrijke technologieën zijn:

  1. Breedband internet. Dankzij de langzamerhand mondiale adoptie van breedband technologie hebben lerenden toegang tot e-learning van hoge kwaliteit.
  2. Tablets en smartphones worden steeds krachtiger en maken alomtegenwoordig leren mogelijk. Het is een uitdaging voor onderwijsprofessionals om mobiele technologie binnen curricula in te bedden.
  3. Mobiele apps zijn op grote schaal beschikbaar. Zij kunnen ook krachtige gereedschappen voor leren zijn, en alomtegenwoordig leren faciliteren.
  4. Videoconferencing is goedkoper en toegankelijker geworden, en kan interactief leren mogelijk maken.
  5. Online leren programma’s worden dankzij deze technologische ontwikkelingen beter, breder beschikbaar, maar ook ‘persoonlijker’.
  6. Sociale media platforms faciliteren digitale connectiviteit tussen lerenden en docenten.
Technologie

Foto: Scott McLeod

Ik mis in dit lijstje ‘wearable computing’, cloud computing, elektronische leeromgevingen en tools voor learning analytics als invloedrijke technologieën. Daarnaast zijn programma’s voor online leren natuurlijk op zich geen technologie.

Wat ik echter het meeste mis, is de invloed van opvattingen over onderwijs en leren op e-learning. Jukic dicht technologie wel een erg grote rol toe (technologisch determinisme).

Het gaat er om dat je vanuit een visie op leren gaat nadenken over hoe je technologie kunt inzetten voor leren. Vervolgens moet je die opvattingen vertalen in de praktijk van onderwijs, opleiden en leren. Dat is een complex proces dat maakt dat veranderingen op het gebied van e-learning veel trager verlopen dan technologische ontwikkelingen op zich.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
3 reacties op “Geven zes technologieën een impuls aan online leren?
  1. Interessant; ‘technology push’ als de grote motor:/)) Ik mis dan wel Linked Open data als nieuwe technologie die in de meest zuivere vorm semantiek scheidt van technische infrastructuur. En die het daarmee mogelijk maakt om fijnmazig, duurzaam en met kwaliteit relaties te leggen tussen semantisch zuivere begrippen. Zoals een detailcurriculum als basis voor (verantwoord) onderwijs-op-maat. Overigens nog wel zo nieuw dat we er nog veel over moeten leren

  2. Matthijs van den Ouden schreef:

    Je schrijft duidelijk dat er een visie op leren nodig is om de technologie in te zetten bij het leren. Welke visie hanteer je nu zelf.

Top

%d bloggers liken dit: