Het succes van BoekTweePuntNul (#in)

Een tijd geleden hebben Louis Hilgers en Tessa van Zadelhoff het initiatief genomen voor BoekTweePuntNul.

In dit boek worden lezers kort en krachtig geïnformeerd over sociale media, web 2.0 applicaties en webtools. Het unieke van dit boek is de wijze van tot standkomen. Louis en Tessa hebben 125 auteurs bereid gevonden om een applicatie te beschrijven. De uitgave zal dit najaar verschijnen.

 In hun nieuwsbrief werpen Louis en Tessa  de stelling op:

BoekTweePuntNul is een schoolvoorbeeld hoe media sociaal gebruikt kunnen worden voor social media.

 Ik wil daar graag op reageren. Het succes van dit initiatief heeft m.i. met een aantal factoren te maken:

  • Tessa en Louis beschikken over een krachtig en uitgebreid  netwerk van mensen die graag het goede voorbeeld geven als het gaat om delen van kennis en informatie met behulp van sociale media.
  • Het initiatief is uniek in zijn aard. Het voelt als een gemiste kans als je daar niet aan meedoet.
  • De initiatiefnemers hebben (onbewust?) slim ingespeeld op een oeroude beweegreden van de mens om ergens aan deel te nemen of aan te schaffen: "de buurman doet het ook". Als Willem, Pierre en Karin meedoen, dan kan ik toch niet ontbreken? Het continu communiceren en transparant maken van het muterende overzicht met auteurs is hierbij belangrijk.
  • De inspanning die van jou als auteur wordt gevraagd, is gering. En het is ook leuk om te doen. Kosten en baten zijn in balans.
  • De initiatiefnemers hebben veel energie gestoken in het communiceren en betrekken van de auteurs. Zij hanteerden ook een duidelijke planning, en gaven auteurs voldoende ruimte om hun bijdrage voor te bereiden.
  • Louis, Tessa en de mensen uit hun netwerk hebben diverse internettechnologieën (sociale media, een gewone website en e-mail) gebruikt om te communiceren over dit initiatief. Zonder ICT was dit initiatief veel moeizamer en (minder efficiënt) tot stand gekomen.

De gebruikte technologie is dus essentieel voor het succes, maar er zijn m.i. meer succesfactoren te onderscheiden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
3 comments on “Het succes van BoekTweePuntNul (#in)
  1. Christian schreef:

    Mee eens, al kreeg ik eigenlijk geen reactie op tweet “waarom 1.0 boek over 2.0 technologie”. Is nl. zo verouderd.

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @Christian: veel belangstellenden willen toch graag een papieren (of epub) naslagwerk hebben.

  3. Christian schreef:

    Papieren blijkbaar. Ik zie meer in een actueel gehouden digitaal overzicht. Zeker 10 van deze diensten zullen het komende jaar wsl. ophouden te bestaan. Al snap ik dat onderdeel van een boek uitmaken natuurlijk toffer is, en het crowdsource-technisch een mooi initiatief is.

Top

%d bloggers liken dit: