Hoe jonge docenten te binden aan het onderwijs? (#in)

Hoe kun je er voor zorgen dat je jonge docenten kunt binden aan het onderwijs? Die vraag stond centraal in een grootschalig onderzoek van de American Federation of Teachers en de American Institutes for Research:

Young teachers say they want feedback on their performance and to be evaluated in a fair way; they need time to collaborate with their colleagues; they support differentiated pay for high performance; and they want to use technology to provide engaging and effective lessons, as well as to support collaboration with other teachers through, for instance, videos and conferencing technology.

Volgens mij betekent dit een behoorlijke cultuuromslag voor het onderwijs. Het beschikbaar stellen van eigentijdse technologie is waarschijnlijk nog het meest eenvoudig te realiseren. Opvallend ook dat Amerikaanse, jonge docenten pleiten voor prestatiebeloning, terwijl uit onderzoek blijkt dat dit niet leidt tot beter onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
2 comments on “Hoe jonge docenten te binden aan het onderwijs? (#in)
  1. HartgerWassink schreef:

    Hoi Wilfred, interessant onderzoek, dank voor de tip! Wat die prestatiebeloning betreft, zo vreemd is dat niet. Het gaat die jonge docenten misschien niet direct om beter onderwijs, maar gewoon om een eerlijke behandeling. Uit Nederlands onderzoek van Robert Dur (hoogleraar in Rotterdam) blijkt dat een van de grootste demotivatoren in de publieke sector (ook het onderwijs dus) is, dat ambitieuze, goed presterende medewerkers niet anders beoordeeld worden dan hun meer middelmatige collega’s. Het onderwijs heeft nog steeds een grote inhaalslag te maken waar het gaat om basale vormen van personeelsbeleid die een eerlijker beoordeling mogelijk maken. Helaas is beoordelen maar moeilijk uit het taboe-hoekje te krijgen.

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @HartgerWassink: dank voor je reactie. Het kan best zijn dat jonge docenten een eerlijke behandeling wensen. Ik geloof alleen niet in de klassieke “if-then”-beloningen, als motivator van kennisintensieve arbeid (lees Drive van Dan Pink). Maar je hebt gelijk dat het beoordelen van onderwijsgevenden nog te veel in een verdomhoekje zit.

Top

%d bloggers liken dit: