ICT gebruiken om zelfsturing te geven aan je professionele ontwikkeling

Edudemic besteedt in een aantal bijdragen aandacht aan hoe je als docent gebruik kunt maken van ICT voor je professionele ontwikkeling. ‘Do It Yourself’-learning lijkt daarin centraal te staan.

twitter

Foto: LoboStudioHamburg, http://pixabay.com/en/twitter-facebook-together-292988/

Jennifer Carey beschrijft bijvoorbeeld hoe zij de iPad gebruikt om een betere docent te worden. Zij maakt daarbij een onderscheid tussen de iPad voor het consumeren van informatie (bijvoorbeeld door gebruik te maken van podcasts van universiteiten, de m.i. inderdaad geweldige RSS-feed readers of YouTube), de iPad voor het cureren van bronnen (dankzij cloud computing toepassingen zoals Evernote, DropBox of Google Drive) en de iPad voor het creëren van artefacten (het maken van een film, podcast of screencast).

Merk op dat veel van deze toepassingen -eigenlijk alle- ook met andere tablets of laptops gerealiseerd kunnen worden (al heb je soms andere applicaties nodig).

In een tweede bijdrage laat mralbert zien hoe hij -sinds kort- Twitter gebruikt voor leren. Hij durft zelfs te stellen dat twitter vergaderingen en professionaliseringsactiviteiten kan vervangen. Dankzij twitter, zo ervaart hij, kom je namelijk op veel meer verfrissende ideeën die je ook nog eens meteen kunt toepassen in je onderwijs. Je komt volgens deze auteur via twitter in aanraking met mensen die open staan voor nieuwe zaken.

These are the people that you want around you, sounding boards that are so current they actually change by the minute. They are reflective teachers that are constantly looking to improve.

Hij eindigt zijn bijdrage met vier zaken die hij dankzij twitter heeft geleerd (zoals GoNoodle of het fenomeen Genious Hour).

Ik leer zelf ook best veel via twitter. Althans ik word op interessante bijdragen gewezen (net als via RSS), en ik krijg handige tips en ideeën (ik probeer ook te delen). Maar ik blijf twitter minder geschikt vinden voor verdiepend leren (reflecties, efficiënte dialogen). Daar gebruik ik publicaties, mijn blog, (online en offline) gesprekken met anderen, presentaties en vooral ervaringen voor.

Beide bijdragen illustereren in ieder geval hoe professionals ICT kunnen gebruiken om zelfgestuurd te werken aan hun eigen ontwikkeling. Dat hoeft niet door een organisatie te worden georganiseerd, en ook niet veel geld te kosten (goede apps kosten wat geld).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
december 2018
M D W D V Z Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: