Meerwaarde van het digitale schoolbord

Een handige publicatie voor al die scholen die bezig zijn interactieve whiteboards te implementeren: de Kennisnet-publicatie Meerwaarde van het digitale schoolbord. Michel van Ast, Hans van Bergen en Ton Koenraad beschrijven in vijftien pagina's -onder meer aan de hand van gebruiksmogelijkheden- wat de toegevoegde waarde is van deze leermiddelen.

Als je de verschillen ten opzichte van een krijtbord leest, snap je niet dat onderwijsgevenden nog gebruik maken van dit hopeloos verouderde leermiddel.

Je kunt met digitale schoolborden bijvoorbeeld levendiger presentaties verzorgen, bronnen op een heldere manier organiseren, de hoeveelheid interactie vergroten en samenwerkend leren mee vormgeven. De auteurs besteden veel aandacht aan de rol van de docent, en aan de noodzakelijke investering in professionalisering. Ook gaan zij kort in op fases in het gebruik van het digitale schoolbord.

Over de effecten op leerresultaten valt vooralsnog weinig te zeggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
One comment on “Meerwaarde van het digitale schoolbord
  1. UseMyMindNL schreef:

    Goede publicatie. De belangrijkste opmerking is m.i. dat de docenten niet de knopen moeten leren, maar het innovatief inzetten tijdens de les. Nu is het vaak een video- en PPT-scherm.
    De genoemde nadel van krijtborden pleiten trouwens niet speciaal voor digitale schoolborden. Mijn scheikundeleraar had vroeger (vorige eeuw) al een overheadprojecter met een heeele lange sheet op een scrol. Die kon hij heen en weer draaien ook om terug te gaan naar eerder gemaakt aantekeningen. En hij had ruimte zat! En als je handschrift waardeloos is op een krijtbord is hij dat ook op een digitaal bord.
    Groeten, Tim Lansink

Top

%d bloggers liken dit: