Opleiding luchtverkeersleiders aangepast op basis van onderzoek promovendus OU #celstec

Gistermiddag is collega Ludo van Meeuwen gepromoveerd. Op basis van zijn onderzoek is de opleiding van luchtverkeersleiders aangepast. Ludo’s promotieonderzoek is wat mij betreft een goed voorbeeld van hoe relevant wetenschappelijk onderzoek kan zijn.

Luchtverkeersleider

Foto: Mark Brouwer

Luchtverkeersleiders voeren complex werk uit. Hun werk is, mede dankzij onder andere technologische ontwikkelingen, sterk in beweging. Dit stelt hoge eisen aan hun initiële opleiding, en maakt ook een leven lang leren noodzakelijk. In opdracht van Knowledge & Development Center (KDC) Mainport Schiphol heeft Ludo onderzoek gedaan naar de gevolgen van deze ontwikkelingen op de opleiding. Hij heeft onder meer via oogbewegingsregistratie geanalyseerd welke strategieën experts, ‘intermediates’ en beginners gebruiken om complexe luchtverkeerssituaties te analyseren. Beginners gebruiken ineffectieve strategieën, intermediates hanteren een redelijk effectieve strategie met hoge mentale belasting, terwijl experts de meest effectieve strategie blijken toe te passen.

Daarnaast heeft hij leertaken aan de opleiding toegevoegd die zelfregulatie en zelfsturing bevorderen. Bij zelfregulatie sturen lerenden hun eigen leerproces. Zij evalueren het leerproces en bepalen zelf de leerbehoeften. In een experiment heeft Ludo aangetoond dat meer aandacht voor zelfregulatie binnen een opleiding leidt tot betere prestaties.

Op basis van zijn onderzoek past het Knowledge & Development Center (KDC) Mainport Schiphol ook andere opleidingen aan. Tijdens de verdediging, gisteren, stelde hoogleraar Loek Nieuwenhuis dat het onderzoek van Ludo van Meeuwen ook relevant is voor andere beroepsopleidingen waarbinnen aankomende professionals bewegingen op een beeldscherm moeten analyseren. Ludo’s onderzoek is daarmee betekenisvol voor opleiden.

Meer informatie?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: