Organisatie onderwijs belemmerend voor een leven lang leren (#in)

Mijn collega Toon Berkers attendeerde mij op onderstaande videoboodschap van Frans Leijnse. Leijnse gaat in op de rol van hogescholen bij een leven lang leren. Ik denk dat deze video ook relevant is voor het middelbaar beroepsonderwijs en de universiteiten.

Volgens Leijnse staat de organisatievorm van het hoger beroepsonderwijs de effectieve en efficiënte vormgeving van een leven lang leren in de weg. Hogescholen (maar volgens mij ook andere onderwijsorganisaties) denken volgens hem nog te zeer in termen van het ontwikkelen van een aanbod aan cursussen en opleidingen. Uiteraard oriënteert men zich daarbij op marktontwikkelingen, maar het blijft sterk aanbodgericht. Vanuit nauwe contacten met het bedrijfsleven, en gebruik makend van de expertise van kenniskringen, zou dit volgens hem anders moeten.

Opvallend daarbij is dat Leijnse als het gaat om leeractiviteiten, toch weer voornamelijk bij de cursus en opleiding uitkomt. Al noemt hij zijdelings ook leren in communities. Zelf denk ik dat het juist de uitdaging is voor onderwijsorganisaties, om te kijken hoe zij meer informele vormen van leren kunnen faciliteren.

Frans Leijnse pleit in zijn bijdrage ook voor samenwerkingsverbanden tussen instellingen, zoals hogescholen en de Open Universiteit. Samenwerking is volgens hem cruciaal voor succes op dit gebied. Tenslotte geeft Frans Leijnse aan dat we over de grenzen heen moeten kijken om een leven lang leren meer vraaggericht te maken.

Get Microsoft Silverlight

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.