Skype als leeromgeving heeft psychologische voordelen (#in)

Donald Clark is niet alleen een veelgevraagd spreker op het gebied van e-learning, hij schijnt ook als vrijwilliger bijles in natuur- en wiskunde te geven. Daarvoor gebruikt hij onder andere Skype.

Clark is erg te spreken over deze gratis videoconferencingtool (waar menig systeembeheerder zich overigens nog steeds het hoofd over breekt in verband met de beveiliging). Skype, schrijft Clark, bevrijdt ons van de "tirannie" van tijd en plaats. Verder dwingt Skype zowel de docent als leerling om te focussen. Volgens Clarck is er bij Skype minder gelegenheid om je aandacht aan andere zaken te besteden. Ik ben het hier niet mee eens. Je browser, je mail, je RSS reader: je kunt ze allemaal open hebben staan, zonder dat de ander het merkt.

Of sprake is van een duidelijke focus is namelijk afhankelijk van het volgende sterke punt dat Clark noemt: Skype maakt een authentieke dialoog tussen lerende en docent mogelijk: er is zowel sprake van afstand als nabijheid, waardoor docenten minder 'boven op' lerenden zitten. Vooral als je drie seconden wacht voordat je wat gaat zeggen. De technologie bevordert dit gedrag:

Both sides take greater care to participate in a structured and constructive dialogue. Of course, you can be even more structured using the message service, which forces you to wait until the other person has responded with a written (and therefore considered) answer.

Donald Clark heeft ook gemerkt dat Skype voor een psychologische afstand zorgt, die voorkomt dat volwassenen -tevergeefs- proberen de 'peer' van de lerende te zijn. Verder is het ook gemakkelijk om bronnen met elkaar te delen, en de video uit te schakelen (elkaar zien kan ook afleiden; dat blijkt ook uit ervaringen met online coaching). Hij concludeert:

Skype’s a vastly underused tool that’s made for learning.

Skype is inderdaad een prachtig medium voor leersituaties met kleine groepen. Voor begeleiding, advies en uitleg is het erg geschikt. Zelfs als je in staat bent om elkaar fysiek te ontmoeten, kan de tool dus psychologische voordelen hebbn. Tegelijkertijd is het nog steeds de nachtmerrie voor veel systeembeheerders. Ook beschikken organisaties over alternatieve applicaties voor Skype (zoals Elluminate).

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: