Snapchat voor leren gebruiken?

Leren begint bij het trekken van aandacht. Je kunt daarvoor Snapchat gebruiken. Maar er zijn ook twijfels.

Bij Snapchat deel je foto's met anderen, die na korte tijd weer verdwijnen. Deze toepassing is op dit moment erg populair onder jongeren. Voor docenten kan dit een belangrijke reden zijn om deze applicatie binnen het onderwijs in te zetten. Je sluit namelijk aan op de belevingswereld van jongeren.

Ik vind dat zelf een onvoldoende reden om een bepaalde technologie voor leren in te zetten. Jongeren wisselen namelijk snel van voorkeur voor sociale media. Verder moet je m.i. vooral naar de didactische eigenschappen van technologie kijken. Bevorderen ze niet vooral afleiding? Stimuleren ze ook verdieping?

Vanuit deze invalshoek heb ik mijn twijfels bij Snapchat. In een recent artikel worden een aantal voorbeelden gegeven van het gebruik van deze applicatie. Het gebruik van Snapchat voor het onthouden van woorden bleek bijvoorbeeld geen succes.

Een psychologie-docent heeft echter een zinvolle toepassing ontdekt. Hij stuurt studenten foto's die illustraties zijn van concepten die hij in college's heeft uitgelegd. Hij doet dat vooral voorafgaand aan een tentamen. Bijvoorbeeld een foto van een ballerina waarmee hij refereert naar de rol van het cerebellum bij het vinden van balans.

Volgens de docent kun je via realistische afbeeldingen het onderwijs persoonlijker maken, en voorkennis activeren. Je maakt concepten aanschouwelijk en weet op die manier kennis bij lerenden op te halen.

Op deze manier kun je volgens het artikel applicaties die afleidend kunnen werken, ook leerzaam inzetten.

Ik vind dit een mooi voorbeeld van hoe je de eigenschappen van een laagdrempelige applicatie als Snapchat didactisch zinvol kunt inzetten. Al is het wel een erg specifieke toepassing.

Deze bijdrage bevat overigens ook de onzinnige veronderstelling dat je van studenten niet kunt verwachten dat zij om 8 uur 's morgens naar een docent gaan luisteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.