Stand van zaken Britse e-learning markt

Het rapport The UK e-learning market 2009 biedt een mooi overzicht van de stand van zaken van e-learning binnen het Britse bedrijfsleven. Meestal worden dit soort rapporten voor veel geld te koop aangeboden. In dit geval kun je de uitgebreide uitgave gratis downloaden.

The UK e-learning market 2009 begint met een afbakening van het 'e-learning terrein'. Verder beschrijft men de status en de verwachte ontwikkeling van de markt. Het rapport gaat ook in op trends.

Ten aanzien van de marktontwikkeling concludeert het rapport


The principal finding is that the UK e-learning industry remains robustly positive in its view of the market and the prospect for continuing growth. (…)
The market size estimates varying between £300 million to £450 million, and growth rates forecast of between 6.7% and 8%.


Men stelt dat 12% van de opleidingstijd in Groot-Brittannië wordt besteed aan e-learning, terwijl dit percentage in de VS op 30% schijnt te liggen. Van alle uitgaven voor opleiden en trainen wordt ongeveer 13% aan e-learning besteed.

De auteurs doen ook een poging de Britse markt te vergelijken met andere markten. Zij stellen dat de e-learningmarkt in Scandinavië naar verhouding groter is. De Franse markt schatten zij daarentegen kleiner in. Over de Benelux durft men geen uitspraken te doen.

Wat betreft trends constateert men dat serious gaming, immersive learning scenarios, rapid e-learning, social computing en nieuwe manieren mobiel leren aan populariteit winnen. Hoge verwachtingen zijn er van de adoptie van open source oplossingen als Moodle en van Software as a Service.

Het rapport bevat ook tabellen met marktspelers. Interessant is de tabel op pagina 27 waarin de ontwikkeling van 34 bedrijven beschreven staan (tussen 2007 en nu). Een dynamische markt, kun je gerust concluderen.

Het rapport besteedt geen aandacht aan e-learning in het onderwijs. Fronter wordt bijvoorbeeld in het rapport niet genoemd, terwijl deze elektronische leeromgeving in het Verenigd Koninkrijk op grote schaal wordt gebruikt. Verder gaat de meeste aandacht -vooral wat betreft de cijfers- uit naar formele vormen van e-learning.

Al met al een handig rapport. Ik zou willen dat een vrij beschikbare versie van de Nederlandse markt te krijgen is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: