Stand van zaken ontwikkeling en implementatie DLWO yOUlearn

Begin oktober heb ik geblogd over de ‘agile’ ontwikkeling en de implementatie van de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit, yOUlearn. Vandaag hebben we een eerste versie gepresenteerd aan de stuurgroep. Een mooie gelegenheid om een update te geven van de stand van zaken.

Occupational Safety Equipment.jpg

“Occupational Safety Equipment” by Compliance and Safety LLC – Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Occupational_Safety_Equipment.jpg

Op 1 september 2015 moeten studenten van de vernieuwde masteropleidingen van de OU de betreffende cursussen van hun opleiding via yOUlearn kunnen volgen. Na de komende kerstvakantie moeten docenten daarom in staat zijn om online cursussen in de DLWO te ontwikkelen.

Daarom is het ontwikkelteam op basis van zogenaamde ‘user stories’ van een vertegenwoordiging van gebruikers allereerst aan de slag gegaan met het creëren van mogelijkheden voor docenten om binnen de op Liferay-gebaseerde omgeving content te ontwikkelen (denk aan een cursusstructuur, tekst, embedded video, animaties, opdrachten, afbeeldingen, enzovoorts). We gebruiken daarvoor onder meer wiki-technologie.

Bij het ontwikkelen van de cursusstructuur gaan we ook uit van fases van het nieuwe onderwijsmodel van de OU. Zo zullen studenten voordat een cursus start, al de beschikking moeten hebben over bepaalde content (maar niet alle online leeractiviteiten).

Deze mogelijkheden zijn inmiddels getest door verschillende eindgebruikers. Op basis van hun bevindingen hebben we weer tickets gemaakt op basis waarvan aanpassingen aan de omgeving worden doorgevoerd. We hebben ons voorgenomen om ongeveer 50% van de ontwikkeltijd te besteden aan tickets op basis van feedback van gebruikers.

Vervolgens zijn we ook aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een voorziening die studenten in staat stelt om formatieve toetsen te maken. Questionmark Perception blijft gebruikt worden voor summatieve toetsen. Deze voorziening voor formatief toetsen is vanochtend voor het eerst aan de stuurgroep gepresenteerd, en zal nog getest worden door gebruikers (en daarna aangepast).

De komende maanden zullen we ook koppelingen realiseren met onder meer virtual classroom software, en communicatiefaciliteiten realiseren. User interaction design heeft permanent onze aandacht (maar dan echt).

Wat betreft de ontwikkeling van yOUlearn liggen we dus op schema.

Inmiddels is bij de faculteit Cultuur- en Rechtswetenschappen een deelprojectleider implementatie aan de slag gegaan. De twee andere faculteiten beschikken nog niet over een eigen deelprojectleider. Een situatie die niet meer te lang mag duren.

Verder zijn we ook aan de slag gegaan met de aanpak van de conversie (en eventuele aanpassing) van bestaande cursussen van de vernieuwde masteropleidingen. We hebben daarbij twee scenario’s voor ogen:

  • Geconcentreerd (in een week tijd, intensief).
  • Uitgesmeerd (op een vaste dag per week, over langere tijd werken aan het omzetten).

We zijn tenslotte aan de slag gegaan met de ontwikkeling van workshops voor docenten (ook samen met collega’s van het Expertisecentrum onderwijs en professionalisering). Binnenkort starten we met de ontwikkeling van de eerste ondersteuningsmaterialen (zoals screencasts en quick reference cards).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: