Themanummer cloud computing Educause Review (#in)

Heb je de laatste editie van de Educause Review al gezien? Deze uitgave is voor een groot deel gewijd aan cloud computing.

Rob Bristow, Ted Dodds, Richard Northam, en Leo Plugge zien cloud computing als technologie die individuele gebruikers meer keuzemogelijkheden geeft:


the opportunity to choose among cheap (or free) competing services that are user-friendly, accessible from any location, and within higher education, potentially more reliable than campus services.


In dit artikel beschrijven zij, op basis van ervaringen uit vier landen, prikkels voor cloud computing, voorbeelden van toepassingen en uitdagingen. Zij stellen bijvoorbeeld dat het vertrouwen van onderwijsinstellingen in cloud computing aangetast wordt als zou blijken dat bedrijven als Google of Microsoft misbruik maken van de data die zij opslaan. Ook kan wetgeving cloud computing belemmeren (Amerikaanse instellingen mogen hun data niet zo maar buiten Amerika opslaan). Een andere beperking heeft te maken interoperabiliteit.

Ondanks deze (en andere) aandachtspunten zien de auteurs vooral veel mogelijkheden voor cloud computing in het onderwijs. Zij concluderen:


Cloud services offer higher education and research institutions the power to choose: the opportunity to rethink which services are needed to support education and research and what will be the best way to deliver those services. Many services are readily available in the public cloud. Some services need to be procured through the institution's IT department. Only a few services will require custom development, either alone or in partnership with other institutions. The final result will most likely be a loosely coupled, customized arrangement consisting of off-the-shelf systems and services based on proven technology.


Het artikel Looking at Clouds from All Sides Now blikt eerst terug op de ontwikkeling van cloud computing in het onderwijs. Vervolgens gaat scheidend EDUCAUSE Vice President Richard Katz over het thema in gesprek met enkele bestuurders van Amerikaanse instellingen voor hoger onderwijs. Eén van de gesprekspartners vat de voordelen van cloud computing daarin als volgt samen:


(1) Flexible spending pattern; (2) quick adoption of advanced technologies; (3) lower overall cost; (4) high customer satisfaction; and (5) green solutions.


Deze uitgave bevat nog meer bijdragen over cloud computing.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags:
Top

%d bloggers liken dit: