Twitter binnen een online leeromgeving (#in)

Logan Rath beschrijft in The Effects of Twitter in an Online Learning Environment hoe je Twitter bij online leren kunt gebruiken. Rath maakt daarbij o.a. gebruik van een uitgevoerd, kleinschalig, onderzoek onder studenten (waarvan 77% niet twitterde voordat zij aan een cursus deelnamen waarin twitter werd gebruikt). Samenvattend komen de educatieve toepassingen neer op het volgende:

  • Twitter geeft je een beeld over hoe je omgeving zich 'voelt' ("ambient intimacy"). Daarbij gaat het om de lichtgewicht, maar betekenisvolle, connecties. Twitter binnen een cursus geeft lerenden het gevoel deel uit te maken van een gemeenschap. Overigens kan dit communitygevoel ook via andere sociale netwerken worden gerealiseerd.
  • Via Twitter kun je de interactie tijdens colleges vergroten. Hastags werken daarbij ordenend, en helpen lerenden zich te focussen op voor de cursus relevante discussies. Je kunt bijvoorbeeld de cursuscode als hashtag gebruiken.
  • De eigenschappen van Twitter maken deze applicatie geschikt om meer impliciete kennis te delen. Twitter maakt een online leeromgeving minder formeel.
  • Twitter maakt het mogelijk om mensen met informatie te verbinden. Twitter wordt steeds vaker gebruikt om informatie te vinden: door vragen te stellen, door de zoekmachine van Twitter te gebruiken of door tweets op trefwoorden te doorzoeken. Veel studenten in het onderzoekje zijn van mening dat zij dankzij Twitter cursusgerelateerde informatie hebben gevonden, die zij anders gemist zouden hebben.
  • Het gebruik van Twitter binnen een cursus is geen reden voor lerenden om deel te nemen aan die cursus. 23% van de studenten in het kleinschalig onderzoek geeft zelfs aan Twitter liever niet te willen gebruiken (73% staat er onverschillig tegenover).
  • Twitter is voor studenten geen 'natuurlijke' sociale netwerktool. Veel toepassingen, waarvoor Twitter wordt gebruikt, kunnen ook met andere ICT-applicaties worden uitgevoerd. Soms zelfs beter, zoals bij discussies.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: