Twitter effectiever gebruiken en information overload voorkomen (#in)

Ik vind Twitter een mooi medium voor sociale interactie, het krijgen en geven van tips, het attenderen en geattendeerd worden op relevante informatie, voor het volgen van events en natuurlijk voor nieuws (zoals files). Maar Twitter heeft ook z’n beperkingen. Het is bijvoorbeeld lastig om voor jouw relevante informatie te filteren. En voor mij helemaal geen goed alternatief voor RSS.

Daarom ben ik gecharmeerd van de bijdrage 11 must-know tips and tricks for Twitter. Je vindt hier onder meer informatie over tools die je kunnen helpen analyseren waarom je niet meer wordt gevolgd, of hoe je effectiever kunt zoeken op Twitter, wat Twitter-campagnes hebben opgeleverd en hoe je trending topics kunt analyseren (sinds steeds meer jongeren Twitter gebruiken is het meest gebruikte topic op Twitter helaas voor mij niet meer de moeite waard…).

Handige tools, maar ik mis nog steeds goede toepassingen die mij helpen te filteren. Dat betekent niet dat ik bang ben om overspoeld te worden door grote hoeveelheden informatie. Nee, maar ik denk dat Twitter veel effectiever en efficiënter gebruikt kan worden.

Veel mensen, die ik ontmoet, zijn wel bang om via Twitter overspoeld te worden met massa’s informatie. Zij moeten maar eens te rade gaan bij 5 Reasons Why Activity Streams Will Save You From Information Overload van Luis Suarez:

  1. Door Twitter te gebruiken leer je naar verloop van tijd veel beter signalen te herkennen van wat belangrijk en niet belangrijk is. Je weet veel beter, dan bijvoorbeeld met email, wat gaande is. Nota bene: dit hangt m.i. wel samen met wie je volgt, en hoe je jouw volgers hebt geordend (via lijsten).
  2. Dankzij Twitter leer je volgens Suarez juist af dat je alles moet lezen, en overal op moet reageren. Email voelt vaak als een verplichting, terwijl het dat niet altijd zou moeten zijn (tijdens mijn week vakantie heb ik twee reminders ontvangen met de vraag of ik een twee dagen eerder verstuurde mail wel ontvangen had). Suarez schrijft:

    Thank you, Twitter, for showing us all how we need to start learning to disembarrass ourselves from that obsession of wanting to read everything and act on everything that comes across our way, when we all know we shouldn’t! We have got better things to do.

  3. Dankzij microbloggen vindt ook toevallig, informeel, serendipity leren plaats, en kan innovatie worden versneld. Welk ander medium is geschikter voor serendipity learning, vraagt Suarez? (een RSS-feedreader denk ik nog steeds)
  4. Deze media helpen organisaties platter maken, en traditionele hierarchieën doorbreken. Organisaties worden toegankelijker voor klanten, leidinggevenden en politici toegankelijker voor ‘gewone’ medewerkers en burgers (hoewel leidinggevenden en politici lang niet altijd -kunnen- reageren). Transparantie en authenticiteit leiden tot meer betrokkenheid. Suarez hierover:

    So you will probably be much better off reducing all of that noise coming through your Inbox by starting to rely on those open, transparent Activity Streams where being honest, authentic and trustworthy pays off more than those treacherous behaviours that seem to permeate, every so often, through our hidden, secretive email exchanges.

  5. Deze sociale media stimuleren een open cultuur van kennisdelen. Van need to know naar need to share (een gesloten, competitieve, organisatiecultuur kan volgens mij het gebruik van sociale netwerkapplicaties overigens ook belemmeren, al kan technologie gedrag ook beïnvloeden). Daarbij gaat het volgens Suarez vooral om impliciete kennis. Dat deze kennis stroomt (en niet wordt opgeslagen) is volgens de auteur niet erg. Via de stroom is deze kennis snel weer te ontsluiten. Daarbij is het wel van belang dat jouw netwerk weet wat jouw interesses en passies zijn, zodat zij weten waarmee zij jou ‘blij’ kunnen maken. Anderzijds moet jij ook jouw netwerk kennen, zodat jij weet waar zij in geïnteresseerd zijn (een van de tools, beschreven in 11 must-know tips and tricks for Twitter, kan daarbij dus helpen).

Ik concludeer hieruit dat de kwaliteit van je netwerk veel belangrijker wordt om Twitter zinvol te gebruiken. Bovendien is het zaak om -bijvoorbeeld via lijsten- subnetwerken op basis van interesses samen te stellen (wie tweet over elearning, met welke mensen wil je vooral sociaal interacteren, enzovoorts). Gert-Jan Bos stelt m.i. terecht:

door het volgen van de juiste mensen, onderwerpen, lijsten is twitter wel nuttig te gebruiken. Dit maakt twitter nog steeds tot een goed medium.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
3 reacties op “Twitter effectiever gebruiken en information overload voorkomen (#in)
  1. wilma schreef:

    Voor mij is twitter juist een medium om information overload te voorkomen. Als ik een vraag op google stel krijg ik 1000 antwoorden die ik moet doorlopen om het goede antwoord te vinden. Via twitter stel ik het aan mijn erfgoedcollega’s. En krijg ik in korte tijd het juiste antwoord.
    Groet v Wilma

  2. Danielle Jansen schreef:

    Ik ben ook hele blij met twitter: het zorgt er inderdaad voor dat die informatie overload me niet overspoelt. Het lastigst voor nieuwe gebruikers vind ik echter de staap voordat je last hebt van teveel informatie: hoe vind je tweeps die voor jou interessant zijn?
    Meestal raad ik de tactiek aan om eens te kijken wie jouw collega’s of andere experts volgen (dus niet door wie zij gevolgd worden): vaak zitten daar al interessante bedrijven, organisaties en vooral andere personen in het netwerk. Dat het tijd kost om een netwerk op te bouwen, dat is logisch. Maar de tijd die het soms kost om de effecten/resultaten van Twitter te zien is voor sommigen soms een té grote hobbel.

  3. Wilfred Rubens schreef:

    @Wilma en @Danielle Janssen: dank voor jullie voorbeelden. Zinvolle toevoegingen.

Top

%d bloggers liken dit: