Twitter is als een student met een slechte reputatie (#in)

In Teaching Lifelong Learning Skills with Twitter: A Lesson for Leaders breekt Michelle Pacansky-Brock een lans voor Twitter als medium voor leren:

In some ways, Twitter reminds me of a high school student with a bad reputation who is judged, ostracized, and misunderstood. (…) As college educators and leaders, our goal includes contextualizing our disciplines, pulling our students into a critical examination of content, and encouraging them to find paths to understanding their values, beliefs, and perspectives while engaging peers in thoughtful conversation and debate. This process requires students to be able to seek out quality content (in text and video), curate it effectively, and filter out the irrelevant items. These are skills that are fostered through the use of Twitter.

Een mooie metafoor, vind ik. Veel mensen hebben een ongenuanceerd negatief beeld van Twitter, al moet ik zeggen dat de filtermogelijkheden van Twitter zachts gezegd voor verbetering vatbaar zijn.

Het cureren van informatie noemt Pacansky-Brock een van de belangrijkste bekwaamheden van de 21ste eeuw. Het aanmaken van lijsten rond thema's binnen Twitter is daar een voorbeeld van. Dankzij Twitter stuit je op die manier op onverwachte bronnen en conversaties (ook al kan dat m.i. -zoals gezegd- verder worden verbeterd).

De auteur sluit haar bijdrage af met de beschrijving van enkele experimenten waarin Twitter binnen het onderwijs wordt ingezet. Voorbeelden zijn het gebruik van Twitter als backchannel waarbij studenten zich dankzij de 140 tekens moeten focussen op wat zij willen zeggen, het poneren van discussiestellingen via Twitter (via voorgeprogrammeerde tweets) of een Follow 50 assignment:

Students are required to identify and follow 50 Twitter users who share their field of expertise or interest. Then they follow the feed for a week and filter out the "noise," resulting in a high quality list that is shared with their peers.

Ondanks het ogenschijnlijke oppervlakkige karakter kent Twitter een grote mate van diepte, concludeert Michelle Pacansky-Brock. Ik zou liever willen stellen: Twitter kan indirect tot verdieping leiden. Het zet je op een spoor dat je anders waarschijnlijk niet snel gevonden zou hebben.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: