Vier sleutels tot plezier en de relevantie voor leren

Als je de betrokkenheid van lerenden bij leren (inclusief e-learning) wilt vergroten, dan moet je zorgen dat vier sleutels tot plezier deel uitmaken van de leerervaring.

4 keys 2 fun

Afbeelding: Nicole Lazzaro

De Next Learning is een jaarlijks event voor ‘leerprofessionals’. Ik maak deel uit van de programmaraad. De afgelopen donderdag kwam de programmaraad in het fraaie Spoorwegmuseum in Utrecht bijeen om te brainstormen over editie 2016. Niet zo zeer over de inhoud, maar over de setting. Hoe kunnen we van de Next Learning 2016 een ware belevenis maken?

Editie 2015 van de Next Learning is goed geëvalueerd. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Vandaar deze sessie waarin Espérance Blaauw van www.coachkaarten.nl ons aan de hand van de 4 Keys to Fun liet brainstormen over activiteiten om de betrokkenheid van deelnemers bij de Next Learning 2016 groter te maken, en daarmee tot een heuse beleving.

Deze 4 Keys to Fun is een model dat in 2004 bedacht is door Nicole Lazzaro van XEODesign. Deze vier sleutels worden door haar toegepast in games, maar zijn zeker ook breder toepasbaar. Lazzaro stelt dat ‘game’ in feite staat voor:

  • Goals
  • Actions
  • Motivation
  • Emotion (emoties leiden tot verandering).

De vier sleutels zijn dan:

  1. Hard fun: zorg voor uitdagingen, laat deelnemers streven naar meesterschap (strategieën hanteren, obstakels overwinnen, frustraties overwinnen).
  2. Easy fun: zorg voor verwondering, laat deelnemers dingen uitproberen, prikkel de fantasie, nieuwigheid
  3. People fun: breng mensen samen, faciliteer onderlinge communicatie, netwerken en samenwerking. Espérance Blaauw wees in dit verband op de nieuwe slogan van Ikea: “Aandacht maakt alles mooier”.
  4. Serious fun: zorg dat deelnemers slimmer worden, nieuwe kennis kunnen verbinden met bestaande kennis, zorg voor herhaling, zorg ervoor dat de inhoud impact, betekenis en relevantie heeft.

Volgens Lazzaro heb je minstens drie van de vier sleutels nodig om betrokkenheid te genereren. Zij past deze sleutels dus toe in (serious) games. Espérance Blaauw gebruikt de vier sleutels ook voor andere leeractiviteiten, zoals congressen.

Ik vind dit model ook relevant voor andere vormen van e-learning en blended learning, dan serious games en simulaties. Volgens mij focussen we ons namelijk te snel op serious fun. De laatste jaren is ook meer aandacht voor people fun, mede dankzij betere communicatietools of de combinatie van online leren met bijeenkomsten. De twee andere sleutels zouden wat mij betreft meer aandacht mogen krijgen. Ik ken ook online cursussen waar juist veel aandacht is voor hard fun en serious fun, maar minder voor -bijvoorbeeld- people fun. Ik zie overigens ook een verband met de elementen uit de Plakfactor.

Wat de impact op de Next Learning 2016 zal worden? Dat weet ik nog niet. Ank Dierckx van organisator SBO is in ieder geval naar huis gegaan met veel ideeën en suggesties, waarvan we ongetwijfeld enkele terug zullen zien komen in de opzet van dit event.

Update 1 december 2015: 
Espérance Blaauw laat je tijdens Next Learning 2016 ervaren hoe je de 4 Keys 2 Fun kunt toepassen in het leren. Na haar expertsessie beschik je over een eigen ‘Gameful Design Toolbox’!

Hieronder vind je nog enkele video’s over dit onderwerp.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: