Waardoor ronden lerenden online leeractiviteiten wel af?

Aanbieders van online cursussen, niet alleen massive open online courses, weten dat het best een uitdaging is om voortijdige uitval van lerenden te voorkomen. Een initiatief op het gebied van online leren voor kinderen biedt zicht op wat je kunt doen om lerenden ‘bij de les’ te houden.

Schat zoeken

Foto: ryanrocketship, Flickr

Why My Kids Finished Their MOOC—When Most Adults Don’t gaat over een online leerprogramma dat kinderen in de VS wil helpen de onderwijsloze zomervakantie te overbruggen. Het initiatief is van onder meer Heather Staker, die samen met Michael Horn over blended learning heeft geschreven.

Binnen dit ‘Brain Chase’-initiatief werken kinderen gedurende 5 uur per week aan verschillende online programma’s. Daarbij wordt gebruik gemaakt van leerinhouden van de Khan Academy, myOn en Rosetta Stone. Verder voegt men een extra laag toe in de vorm van een soort schatzoeken. Als lerenden wekelijkse leerdoelen hebben bereikt dan krijgen zij hints over waar een bepaalde schat is verborgen. Aan het einde van de vijf weken geven de lerenden op een kaart aan waar volgens hen de schat is begraven. De winnaar (en diens ouders) wint vervolgens een reis en een geldbedrag.

Van de 2000 deelnemende kinderen tussen de 6 en 14 jaar heeft 50% de afgelopen zomer het vijf weken durende programma afgerond. Een percentage waar menig online cursus (en in het bijzonder menig massive open online course) van ‘droomt’.

Wat zijn volgens auteur Alex Hernandez -vader van twee deelnemende kinderen- de belangrijkste succesfactoren?

  • Brain Chase stelt families in staat om een leerervaring te realiseren die inspeelt op individuele leerbehoeften van kinderen (naar onderwerp of type leeractiviteit). Je kunt je als lerende verdiepen in nieuwe interesses of je kunt werken aan bepaalde tekorten. Er is sprake van keuzevrijheid en flexibiliteit.
  • Het schat zoeken motiveert de lerenden om te blijven leren. Door het verhaal, de raadsels, de verwondering en de uitdaging werd het leren een belevenis.
  • Online en offline ervaringen zijn met elkaar verweven. Hernandez geeft als voorbeeld dat zijn kinderen van Brain Chase elke week grote enveloppes via de post kregen met een uitnodiging en hulpmiddelen voor het spel. Dit maakte online leren tastbaar.
  • Lerenden ontvingen elke week feedback van de docent op hun uitgevoerde schrijfopdrachten.
  • Lerenden werden uitgedaagd om op een actieve manier te leren.
  • Het betaalde karakter leidt ook tot meer committment en meer afronden.

Uiteraard heeft Brain Chase ook enkele tekortkomingen. Hernandez noemt ze kort aan het eind van zijn bijdrage. Maar hij concludeert:

But, all in all, Brain Chase shows that meaningful learning can take a lot of different forms and that the “future of school” is more blank canvas and less foregone conclusion. This grateful dad was just happy to see his kids start school on-a-roll.

Uiteraard is hierbij sprake van anekdotisch bewijsmateriaal. Toch herken je uit deze bijdrage elementen waarvan vaker is aangetoond dat ze de motivatie van lerenden om deel te nemen aan online leren positief beïnvloeden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
mei 2019
M D W D V Z Z
« apr    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: