Stand van zaken ICT in het Schotse onderwijs (#in)

De Schotse afdeling van JISC heeft voor de vierde keer een zogenaamde ETNA-studie uitgevoerd. In deze studie staat het gebruik van ICT en de houding van het Schotse vervolgonderwijs ten aanzien van technologie centraal. Daarbij kijkt men naar zeven groepen cohorten (variërend van docenten, middenmanagers, ICT'ers tot lerenden).

Enkele opvallende bevindingen zijn:

  • ICT is alom aanwezig binnen het Schotse vervolgonderwijs. Alle betrokkenen hebben voldoende toegang tot technologie.
  • Op nagenoeg allerlei terreinen is het gebruik van ICT in het Schotse onderwijs sterk toegenomen, zo laten de diverse grafieken in het rapport zien.
  • Zowel docenten als lerenden zijn van mening dat elektronische leeromgevingen (ELO) een belangrijke rol spelen bij de realisatie van krachtige leeromgevingen. De elektronische leeromgeving wordt ook veel toegepast. Wel constateert het rapport dat de ELO nogal traditioneel wordt gebruikt als publicatieplaform. De ELO BlackBoard wordt met 54% het meest gebruikt, Moodle komt met 27% op plaats twee.
  • Interactieve whiteboards zijn ook wijd verspreid binnen het Schotse onderwijs, hoewel de samenstellers nog steeds weerstand bij docenten bespeuren. Videoconferencing komt maar moeizaam van de grond. Het gebruik van e-portfolio's is een onontgonnen terrein.
  • Het rapport constateert dat docenten over het algemeen over basisvaardigheden op het gebied van ICT beschikken. Op het gebied van integratie van ICT binnen het onderwijs, en wat betreft specifieke onderwerpen zoals online assessments, moet nog het nodige gebeuren.
  • Docenten staan in het algemeen positief ten aanzien van het gebruik van ICT voor leren en doceren:


    There are, of course, some
    reservations and an insistence that technology should never wholly supplant traditional
    delivery and human interaction.


    Ook lerenden maken hetzelfde voorbehoud ten aanzien van (t)e-learning.

  • Lerenden voelen zich over het algemeen erg vertrouwd met de gebruikte technologie.
  • Het fenomeen dat lerende hun eigen technologie mee nemen en verwachten toegang te hebben tot alle websites, leidt tot fricties binnen onderwijsinstellingen.

De Schotse situatie lijkt al met al op de Nederlandse, als je het mij vraagt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. @website laten maken: ja, maar binnen Noord-Europa zijn grote verschillen. Schijnbaar niet tussen het Schotse en Nederlandse onderwijs….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *