Voordelen van Twitter binnen de collegezaal

Zeggen beelden meer dan woorden? Deze video (met dank aan Martin Ebner) toont hoe docenten Twitter binnen het onderwijs gebruiken.

De voordelen samengevat:

  • Het vergroot de betrokkenheid van lerenden bij colleges.
  • "Stillere" leerlingen nemen actiever deel aan conversaties. Voelen zich meer op hun gemak met microbloggen dan met face-to-face discussies. Dit argument wordt vaak bij computer supported collaborative learning genoemd.
  • Lerenden brengen informatie van buiten de schoolmuren de collegezaal binnen (verwijzingen, attenderen).
  • Lerenden delen hun digitale aantekeningen met elkaar, zodat het geleerde beter beklijft.
  • Lerenden hoeven niet persé over een laptop te beschikken. Zij kunnen ook met een smartphone twitteren. De docente beschikt zelfs over een onderwijsassistent die 'handgeschreven tweets' online zet.
  • Volgens de docenten zijn de 140 tekens beperkend voor 'verdiepende' bijdragen. Tegelijkertijd dwingen de 140 tekens lerenden ook tot een sterke gerichtheid op de essentie.
  • Je kunt ook op afstand participeren.
  • De technologie is zeer eenvoudig in gebruik.

Wat mij opvalt in deze ruim vijf minuten durende film, is dat de docente Twitter-bijdragen actief betrekt bij het onderwijs, bijvoorbeeld door lerenden er expliciet naar te vragen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.