Vormen van social learning

Binnen het (hoger) onderwijs wordt computer supported collaborative learning al langer toegepast. Binnen het bedrijfsleven is -mede als gevolg van web 2.0- pas recenter aandacht voor deze manier van leren, die danl social learning wordt genoemd. Elliot Masie onderscheidt in editie 564 van zijn Learning Trends twee modellen van social learning: designed vs grassroots social learning.

Binnen het eerste model is sprake van meer georganiseerd 'sociaal leren', binnen het tweede model vindt 'sociaal leren' daadwerkelijk van onder op plaats. Volgens mij verschillen deze twee modellen vooral wat betreft de mate van formaliteit.

Vier aspecten van een leersituatie beïnvloeden de mate van formaliteit: proces, plaats en setting, doelen en leerinhoud. De lerende en/of de organisatie kan op elk van deze aspecten een sturende invloed uitoefenen. Zie het paper van Harm Weistra. Ik zou designed en grassroots social learning als volgt positioneren:

Sociallearning

Nota bene: als je uitgaat van bovenstaand ontwikkelveld, zijn er wellicht nog meer 'modellen' voor social learning te bedenken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.