Wiki’s binnen leersituaties gebruiken

Wikis and Wikipedia as a Teaching Tool is een paper waarin Piotr Konieczny de mogelijkheden beschrijft voor het gebruik van wiki’s en de gratis online encyclopedie voor doceren en leren (maar dat raadde je waarschijnlijk al gezien de titel). In het eerste gedeelte introduceert Konieczny het fenomeen ‘Wiki’. Handig voor ‘newbees’.

De auteur meldt dat in toenemende mate in positieve zin wordt geschreven over de mogelijkheden van wiki’s voor het leren. Wel geeft hij aan dat veel mensen het bos bijna niet meer door de bomen zijn, als het gaat om beschikbare ICT tools voor leren. Toch raadt Konieczny de lezer aan zich te verdiepen in de wiki. Deze tools is immers gebruikersvriendelijk, gemakkelijk te integreren met andere software voor leren èn volgens Konieczny waardevol voor actief leren.

They seamless shift between the teaching paradigm and the learning paradigm and allow students to actively engage the material in ways difficult or impossible to achieve with traditional pages. Wikis are more than ‘streamlined webpages’, they allow us to design new teaching activities impossible without them. Allowing students to actively discover knowledge can increase the efficiency of teaching (Wagenaar 1995) and has a positive impact upon students’ learning (Ruhl, Hughes and Schloss 1987). It increases the students’ interest and involvement in the subject matter, the amount of knowledge they retain, and facilitates teacher-students’ contact in distance learning.

Nadat hij nog wat voorbeelden heeft beschreven over het gebruik van wiki’s binnen leersituaties, gaat Konieczny in op de Wikipedia. Hij laat onder meer het verschil in gebruik tussen de online Britannica en de Wikipedia zien. Indrukwekkend! Ook bespreekt hij aspecten zoals kwaliteit en betrouwbaarheid. Vervolgens laat de auteur zien hoe je de Wikipedia in het onderwijs kunt inzetten. Zoals

the immense size of Wikipedia allows any number of students from different courses and universities to interact in a single environment, creating the ‘global newsgroup’

Ik heb dit paper met plezier gelezen. Het biedt een goed overzicht van de mogelijkheden om wiki’s binnen leersituaties in te zetten. En door de intro’s (wat is een wiki? wat is de Wikipedia?) scroll je zo heen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.