De onderwijskundige voordelen van bloggen

Er zijn geen aanwijzingen dat weblogs een zinvolle aanvulling zijn voor het bestaande doceer-leerproces. Dat is één van de conclusies uit het artikel What’s it Worth? The Perceived Benefits of Instructional Blogging van de Amerikaanse onderzoekers William F. Brescia en Michael T. Miller.

Volgens mij is deze vraagstelling te vergelijken met de ‘koets zonder paarden‘-metafoor. Want zoals ook uit het artikel blijkt: bloggen heeft wel degelijk voordelen voor andere manieren van leren, dan de klassieke manier van instructie geven:

Those instructional benefits that had the highest levels of agreement tended to focus on the concepts of reflection, application, and engagement, all of which are key elements to successful college teaching.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Het is volgens mij ook nooit aangetoond dat bamboestokjes een zinvolle aanvulling zijn voor het leren van bijvoorbeeld ruimtemeetkunde.
    Toch heb ik een keer iemand met een stel bamboestokjes in de weer gezien… een absoluut onvergetelijke leerervaring… voor het leven…
    Eerlijk gezegd zie ik niet zo veel verschil tussen bamboestokjes en takkesoftware als het gaat om de meerwaarde bij het leren.:-)
    ’the proof of the pudding is in the eating’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *