Vormen van gezamenlijk leren

Ik ben delen van Maarten de Laat’s dissertatie ‘Networked learning’ aan het lezen. Maarten onderscheidt twee vormen van gezamenlijk leren.

  • Leren in sociale interacties: het leerproces is gezamenlijk, de leeruitkomsten komen vooral ten goede aan het individu.
  • Collectief leren: proces en product zijn resultaat van een gezamenlijk verlopen activiteit.

Een zinvol onderscheid, volgens mij. Maar hoe zou ‘social software’ hier aan gekoppeld kunnen worden?

Weblogs zouden wel eens exponent kunnen zijn van leren in sociale interacties. Je interacteert met anderen, maar het eindresultaat is toch van het individu. Wiki’s ondersteunen volgens mij vooral collectief leren. Je maakt daarbij met een aantal mensen één product.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Interessant onderwerp. Ik heb snel gezocht naar de dissertatie, maar kon hem nergens online vinden. Hoe kom jij aan jou exemlaar? 😉

  2. De dissertatie is alleen onder een aanal collega’s verspreid. Ik weet niet of Maarten ‘m online zet of dat zijn proefschrift na verdediging op 3 februari te bestellen is. Zal ik hem vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *