Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 15)

Generatieve AI dringt inmiddels ook door in het voetbal. Dat is één van de nieuwsberichten waarover ik me de afgelopen week weer heb verwonderd. Verder bevat deze blogpost onder andere ook een zorgwekkend bericht over privacy en training. En dan heb ik het weer niet over voetbal. O ja: Veo3

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI helpt kritisch denken net zo weinig om zeep als onderwijsinstellingen creativiteit

In How did we get from “schools kill creativity” to “AI kills critical thinking in schools?” betoogt John Moravec dat de onderwijswereld een opmerkelijke verschuiving heeft gemaakt: van kritiek op het systeem naar vrees voor technologie. Waar Sir Ken Robinson in 2006 nog beweerde dat scholen creativiteit doodden, klinkt nu

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Raamwerk voor didactiek van podcasting

Jonathan Singer en Mim Fox hebben een raamwerk ontwikkeld dat podcasting verandert van aanvullend materiaal naar volwaardige didactische methode, waarbij lerenden niet alleen luisteren maar vooral zelf content creëren. Hun Fox-Singer Framework sluit aan bij bekende onderwijstheorieën en leerprincipes zoals transformatief leren en ervaringsleren. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI-adoptiemodel voor onderwijs en L&D

Hoe integreert jouw organisatie AI voor leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs? Van categorisch verbieden tot volledig omarmen – onderwijsinstellingen en L&D-afdelingen maken verschillende keuzes. Deze keuze voor één van de vijf varianten beïnvloedt zowel de dagelijkse praktijk als de lange termijn strategie. Welke variant kiezen jullie? This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwsgierigheid als motor van ontwikkeling (en de invloed van AI daarop)

Nieuwsgierigheid is van groot belang voor leren en ontwikkelen. Volgens Robert-Jan Simons zijn er acht vormen van nieuwsgierigheid. Wat is de mogelijke invloed van het gebruik van (generatieve) AI-toepassingen op deze acht vormen? Die vraag probeer ik in deze blogpost te beantwoorden. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 14)

AI-ontwikkelaars doen niet aan vakantieperiodes. Daar waar je binnen onderwijsinstellingen deze weken amper nog nieuwe initiatieven kunt nemen, geven bedrijven als Anthropic, Elevenlabs en OpenAI extra gas. Deze blogpost bevat daarom weer diverse berichten over ontwikkelingen waarover ik me deze week heb verwonderd. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Statistieken over professionalisering van medewerkers

De uitgebreide bijdrage Employee Training Statistics, Trends, And Data In 2025 beschrijft waarom organisaties investeren in professionalisering van werknemers en wat voordelen zijn van online training. Het artikel vat ook interessante statistieken over professionalisering van medewerkers samen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De ongemakkelijke adolescente status van generatieve AI

Generatieve AI heeft de fase van eerste verbazing achter zich gelaten en bevindt zich nu volgens Carlo Iacono in het stadium  “ongemakkelijke adolescentie”. Onderwijsinstellingen worstelen nog altijd met de praktische implementatie van deze technologie. De vraag verschuift van wat AI kan naar hoe het verantwoord kan worden ingezet. Deze uitdaging

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder