AI in hoger onderwijs: stand van zaken

Dian Schaffhauser doet verslag van een panel discussie en twee sessies over kunstmatige intelligentie (AI) tijdens een Amerikaans onderwijscongres dat onlangs werd gehouden. Daaruit wordt duidelijk dat AI kansen heeft, dat er belangrijke zorgen zijn en dat we moeten waken voor valse beloften.

  • Robots zullen docenten vooral aanvullen. Zij kunnen individuele lerenden ondersteunen, bijvoorbeeld als het gaat om adaptief beoordelen. Robots zullen in staat zijn niet alleen maar routinematige taken uit te voeren, maar ook taken die om een zekere intelligentie vragen. Maar docenten van vlees en bloed zijn alleen in staat om lerenden bijvoorbeeld bekend te maken met content, die buiten de scope van algoritmes vallen.
  • Je loopt het risico met AI dat je nooit meer in staat bent om opnieuw te beginnen, omdat AI gebruik maakt van historische data. Als je echter leert, moet je op een gegeven moment in staat zijn opnieuw te beginnen. Daarom moeten lerenden ook controle hebben over hun data.
  • We moeten ons nog steeds bewust zijn van bias die kan optreden bij AI. Algoritmes kunnen daardoor de verkeerde dingen leren die bijvoorbeeld negatief kunnen uitpakken voor minderheden.
  • Adaptief leren kan soms effectief zijn, maar soms niet. Leren vindt namelijk plaats binnen een context, onder bepaalde condities. Het artikel bevat een voorbeeld waarin trage lerenden uiteindelijk een studieachterstand opliepen omdat slechts één cursus adaptief was ingericht, maar de andere cursussen niet.
  • AI-toepassingen, die in andere sectoren al worden toegepast, blijven op het gebied van leren, opleiden en onderwijs nog onbenut. Wellicht omdat leren toch een complexer proces is dan het selecteren van een film op Netflix?
  • De bijdrage bevat ook interessante, geslaagde, voorbeelden van AI voor leren. Zoals een taal app die advies geeft aan anderstaligen op het gebied van uitspraak. Of een app die studenten op basis van profielen koppelt aan alumni die hen kunnen begeleiden. AI kan ook al een bijdrage leveren in het beoordelen van toetsvragen. Dat laatste kan trouwens ook zonder AI.

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: