Big data en AI kunnen helpen ‘contract cheating’ op te sporen

Binnen het onderwijs plegen veel studenten weleens fraude. Eén van de meest ernstige vormen van fraude is ‘contract cheating’. Daarbij laat een student tegen betaling een andere persoon een essay of werkstuk schrijven. Dit gaat dus een stap verder dan plagiaat. Deense onderzoekers hebben een aanpak ontwikkeld waarbij zij dankzij big data en kunstmatige intelligentie (AI) in staat zijn om met bijna 90% nauwgezetheid deze fraude op te sporen.

Deense onderwijsinstellingen gebruiken het platform Lectio om plagiaat te detecteren. In het laatste jaar moeten studenten een schriftelijke opdracht maken, die zwaar meetelt bij het eindexamen. Via een soort Deense Marktplaats.nl worden schrijvers ten behoeve van deze opdrachten ingehuurd. Deze schrijvers maken de schriftelijke opdracht dus op maat. Lectio is daardoor niet instaat om de fraude op te sporen.

Het programma ‘Ghostwriter’ van onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen identificeert afwijkingen in schrijfstijlen door het vergelijken van recent ingezonden werk met eerder ingezonden werk van een student. Het programma let onder meer op woordlengte, zinsbouw en de manier waarop woorden worden gebruikt.

Dit programma maakt overigens wel gebruik van 130.000 geschreven opdrachten van 10.000 studenten van verschillende onderwijsinstellingen, die naar Lectio zijn geupload. Door middel van machine learning en neurale netwerken worden patronen in die uitwerkingen van opdrachten herkend.

Op dit moment is nog sprake van een onderzoeksproject. ‘Ghostwriter’ kan nu nog niet worden gebruikt door scholen. Volgens de onderzoekers zal ook een meer ethische discussie gevoerd moeten worden over de toepassing ervan. Zij doelen daarbij op het risico dat het programma ‘Ghostwriter’ beslist of sprake is van ‘contract cheating’ of niet.

Volgens Science Daily kun je deze technologie ook voor andere doelen gebruiken (politieonderzoek naar documentanalyse, het achterhalen van tweets die door robots zijn geplaatst, enzovoorts).

Ik vind dit een interessante ontwikkeling. Een score van 90% accuraatheid is hoog. Het kan echter niet zo zijn dat een beslissing over deze vorm van fraude door een computer wordt genomen. Net als bij plagiaatdetectie zul je ook nu het gesprek aan moeten gaan met de student over de gevonden overlap. Ik vraag me daarbij ook af hoe het programma ‘Ghostwriter’ omgaat met ingeleverde eerdere versies. Bij plagiaatdetectie software is dat een belangrijk aandachtspunt. Verder heb je bij ‘Ghostwriter’, net als bij plagiaatdetectiesoftware, veel ingeleverde werken nodig voor het opsporen van ‘contract cheating’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: