Biohacking & de toekomst van het onderwijs #OWD18

Aan het eind van dag twee van de 20ste editie van de SURF Onderwijsdagen ging ‘biohacker’ Peter Joosten in op technologische ontwikkelingen als biohacking en blockchain op het onderwijs.

Joosten stelde de vraag hoe het onderwijs er over 20 jaar uit ziet?  In onze groep hebben we gekeken naar 20 jaar geleden. Ja, we gebruiken meer tools. Maar is het onderwijs zo veranderd? En zal dat over 20 jaar heel anders zijn?

Die beelden liepen verder sterk uiteen. Meer modulair, meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, geen afdelingen meer.

Peter Joosten heeft veel fysieke experimenten met zichzelf uitgevoerd. Onder meer een chip in zijn hand laten inbrengen. Daar staat DNA-data op.

Nieuw is volgens hem niet altijd beter. Denk aan de iPad-scholen. Maak gebruik van oude methoden. Bijvoorbeeld eeuwenoude yogamethoden om je ademhaling onder controle te krijgen.

Wat zijn wel interessante nieuwe ontwikkelingen?

  • Learning analytics. Met kanttekeningen: wat is het effect wat je wilt nastreven, correlaties zijn geen causaliteiten, wil je wel alles meten (zoals emoties meten)?
  • Blockchain technologie. Het basisprincipe van een genetwerkt grootboek is interessant. Je kunt altijd aantonen dat je een diploma hebt. En je kunt microcredentials vastleggen. Waar je edubadges mee kunt registreren.
  • VR/AR.
  • Artificiële intelligentie. Het meest interessante is dat dingen slimmer worden. Wat betekent dit voor het leven van studenten? Sociale intelligentie, creativiteit en werken met onvoorspelbaarheid: daar is AI niet goed in. Het onderwijs zal zich op die aspecten gaan richten.

Peter Joosten liet de zaal ook nadenken waar zij mee willen experimenteren? Kijk daarbij vooral naar de impact die experimenten kunnen hebben. Technologie is niet zaligmakend en heeft zelfs negatieve kanten en risico’s (beveiliging, ethiek, privacy, verslaving).

En welke vaardigheden vraagt dat? Sociale intelligentie, creativiteit, werken met onvoorspelbaarheid, kritische vragen stellen en durven experimenteren.

Opmerking uit de zaal: kijk ook naar de impact op duurzaamheid. Denk aan blockchain die dikwijls veel energie slurpt. Technologie-utopisten denken dat problemen in de toekomst door technologie worden opgelost. Maar kunnen we dat risico nemen?

Amdere vraag: kunnen we wel experimenteren met studenten? Wel in kleine stappen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Onderwijsdagen
Tags: , , ,
2 reacties op “Biohacking & de toekomst van het onderwijs #OWD18
  1. stefaan schreef:

    Ik gruwel van mensen die het implanten van chips voor niet medische doeleinden als triviaal zien. Sommige IT-goeroes dromen van cyborgs, zoals Jeroen Lemaire van In The Pocket.
    En het meest vreemde is dat er nauwelijks op gereageerd wordt.

    • Wilfred Rubens schreef:

      Deze spreker had in elk geval wel aandacht voor de ethische kant en experimenteerde vooral met zichzelf. Maar je hebt gelijk: dit is niet triviaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
november 2018
M D W D V Z Z
« okt    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: