Blended learning ontwikkelen volgens de Carpe Diem-methode (masterclass en werksessie met Gilly Salmon)

In 2014 heb ik met veel plezier deelgenomen aan een massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online en blended learning. Op 16 en 17 mei aanstaande organiseert Eduseries een tweedaagse met professor Gilly Salmon over deze aanpak.

Gilly Salmon is de grondlegger van Carpe Diem. Op haar website besteedt zij uitgebreid aandacht aan deze methodiek waarbij zes stappen centraal staan:
1. Het ontwikkelen van een blauwdruk (groter geheel).
2. Ontwikkel een storyboard waarin je het leerproces visueel maakt.
3. Ontwikkel een prototype online (waarbij je een aantal online leeractiviteiten uitwerkt).
4. Voer een reality check uit: laat collega’s het prototype testen, vergaar en verwerk feedback.
5. Review je cursus en pas deze aan.
6. Plan de volgende stappen.

Bij Carpe Diem werk je in teams aan ander (blended) onderwijs: docenten, stafmedewerkers en (ICT-)ondersteuners werken tegelijkertijd samen aan de vernieuwing van onderwijsprogramma’s en -modules. Professionalisering en onderwijsontwikkeling gaan dus hand in hand (waar ik altijd al voor pleit).

Ik ben positief over deze benadering, en best wel fan van het werk van Gilly Salmon. Carpe Diem is echter geen methode voor individuele docenten die alleen hun les interactiever willen maken met ICT.  Zie ook Carpe Diem: ontwerpmethodiek voor online en blended learning programma’s #oeb17.

Het programma van de masterclass en werksessie ziet er als volgt uit:

16 mei 2019

13.00-17.00 uur: masterclass met Gilly Salmon over Carpe Diem, blended learning en curriculumontwerp. Deze masterclass is toegankelijk voor een breed publiek van geïnteresseerden.

17 mei 2019

9.00-16.00 uur: werksessie voor teams (maximaal zes teams).

Begeleid door Gilly Salmon werken teams van kennisinstellingen aan hun eigen ontwikkeling; aan het eind van de dag gaan zij met het ontwerp van een blended curriculum of module naar huis.

Na afloop van de tweedaagse kunnen de teams eventueel verder aan de slag.

Doelgroep

Masterclass: breed publiek van geïnteresseerden binnen het onderwijsveld. Iedereen die inspiratie zoekt rond onderwijsvernieuwing en blended learning is van harte welkom! Het kan bijvoorbeeld het begin vormen van een oriëntatie op curriculumherziening.

Werksessie: beperkt aantal plaatsen voor teams van onderwijsinstellingen die écht werk willen maken van toekomstgerichte curriculumvernieuwing. De teams bestaan uit maximaal zes personen, bij voorkeur bestaand uit ten minste twee docenten, een ICT-specialist en een beslisser.

N.B. Neem voor 1 april contact op als je met een team wilt inschrijven voor een werksessie

Kosten

Dag 1 (16 mei)  € 125,- per persoon. (Vroegboekkorting tot 1 april € 110,- pp)! Direct inschrijven
Dag 1 & 2:          € 2.900,- per team – vraag een offerte aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: