Bloemlezing met interessante bronnen over online leren

Het is weer tijd voor een bloemlezing van bronnen over online leren, die de laatste dagen zijn verschenen. Deze bronnen verdienen eigenlijk elk een afzonderlijke blogpost. Dat gaat mij alleen niet lukken. Vandaar deze verzameling van zeven bronnen die volgens mij de moeite waard zijn.

Helping Students with Special Needs Cope with Remote Learning

Dit artikel focust zich op online leren voor lerenden met medische, mentale of psychologische beperkingen (zoals autisme spectrum stoornis of ADHD). Mijn vrouw werkt als orthopedagoge met deze kinderen. Daarom heeft dit ook mijn speciale interesse. Deze bijdrage bevat onder meer tips aan ouders, die deze lerenden nu thuis moeten begeleiden.  Bijvoorbeeld over het gebruik van visuele schema’s. Of ‘choose your battles’. En zoals mijn vrouw pleegt te zeggen: wat goed is voor deze leerlingen, is vaak ook goed voor alle leerlingen.

Ondersteuning toetsen op afstand

De Hogeschool Rotterdam heeft een mooi online magazine gemaakt met informatie over veranderingen in toets- en afnamevorm en richtlijnen en tips per toetsvorm. Ze willen het magazine regelmatig bijwerken.

Wat je allemaal met video kunt doen bij online onderwijs

Judith van Hooijdonk van Zuyd Hogeschool heeft een ‘#HowTo-poster samengesteld die je kunt raadplegen als je video’s wilt gebruiken bij online leren. De onderliggende informatie (o.a. over video als startpunt voor actief leren tijdens een online les) is ook door collega’s van Judith samengesteld.

Tips voor online samenwerkend leren

Jeroen Janssen van de Universiteit Utrecht heeft een zeer goede blogpost geschreven over online samenwerkend leren.  Met tips ten aanzien van de groepsopdracht, het ondersteunen van het proces van samenwerken en over de complexiteit van het proces van online samenwerken.

Microlearning inzetten in jouw onderwijs

Pascal Koole van ROC van Amsterdam | Flevoland heeft een handzaam digitaal boekje samengesteld over het ontwikkelen van online leereenheden van beperkte omvang, aan de hand van een ontwerpmodel en zogenaamde ‘use cases’.

Tool wheel Universiteit van Maastricht

Dit is wel een heel mooi vormgegeven overzicht van tools voor online leren. Toegankelijk gemaakt via “I want my students to…” (collaborate, practice, acquire knowledge, enzovoorts). Je ziet ook of de universiteit over een licentie beschikt, of de tools alleen aanbeveelt. Als je doorklikt, krijg je meer informatie te zien.

NTI Toolbox

Opleider NTI heeft deze website samengesteld als inspiratie voor hun e-learning ontwikkelaars en docenten. De informatie is voor een ieder vrij toegankelijk. Je vindt hier verschillende werkvormen die je online kunt gebruiken. Voorbeelden zijn de ‘elevator pitch’, een tijdlijn maken of een interactief scenario gebruiken. Je kunt filteren op niveau, soort begeleiding, type module en/of de zintuigen die met deze werkvorm wordt geprikkeld. Bij de meeste werkvormen wordt ook aangegeven welke tool hiervoor kan worden gebruikt. De nadruk ligt daarbij op tools die NTI beschikbaar stelt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: