Connecties zijn zuurstof voor jongeren (#in)

Vraag 200 studenten om 24 uur lang af te zien van alle media gebruik, en laat hen daarna over hun ervaringen bloggen. Dit experiment is uitgevoerd aan de universiteit van Maryland. Spotlight magazine schrijft er over.

Jongeren kunnen niet zonder media. Geen media betekent geen contact met vrienden en familie. En zij hebben de behoefte om continu in contact te staan met vrienden. Dankzij sociale netwerken krijgen zij ook toegang tot een 'grotere wereld' dan de vriendenkring,

De studenten kunnen goed zonder TV en krant, maar niet zonder apparaten zoals de iPod. Nieuws komt vaak tot hen via vrienden ("Information is about connection"). Zij maken veelal geen onderscheid in nieuws en persoonlijke informatie.

De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek luidt


the portability of all that media stuff has changed students’ relationship not just to news and information, but to family and friends — it has, in other words, caused them to make different and distinctive social, and arguably moral, decisions.


Mogelijk hebben mensen van nature de behoefte om voortdurend met elkaar in contact te staan. Bij ouderen is die behoefte wellicht verminderd omdat wij niet vanaf onze jonge jaren de beschikking hadden over technologie die dit mogelijk maakte. Jongeren zijn opgegroeid met mobiele en draadloze technologie die er voor zorgt dat jongeren zij altijd met elkaar verbonden kunnen zijn. 

Connecties zijn voor hen als zuurstof, zo blijkt uit deze studie. Als het onderwijs deze werkelijkheid negeert, dan wordt zij betekenisloos voor jongeren. Je kunt je dus maar beter bewust zijn van het belang van media voor jongeren, deze technologie gebruiken binnen krachtige leeromgevingen en jongeren leren slim om te gaan met deze media en met hun connecties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.