De belangrijkste internet trends van 2016

Het overzicht met internet trends van Mary Meekers is zo’n beetje een jaarlijkse traditie geworden. In maar liefst 213 slides van Meeker ook dit jaar de belangrijkste trends samen.

Meeker kijkt daarbij naar zaken als de impact op communicatie, retail en economische ontwikkeling. Het is een overweldigende hoeveelheid informatie. Ik wil er een aantal zaken uitlichten.

  • De jaarlijkse groei van aantal internet-gebruikers vermindert (in 2015 7%). Wereldwijd heeft 42% van de bevolking toegang tot internet. India telt nu -na China- de meeste gebruikers (277 miljoen).
  • De groei van de penetratie van smartphone neemt af, de groei het aantal ‘shipments’ is zelfs dramatisch afgenomen. In landen als Duitsland en Nederland is de markt van mobiele telefonie praktisch verzadigd. Degenen die nu nog geen gebruik maken, zullen dat ook niet doen (in verband met lage inkomen en onvoldoende bekwaamheden).
  • Het besturingssysteem Android is met 81% de absolute marktleider.
  • In 2014 bedroegen de kosten voor een smartphone in Ethiopië ongeveer de helft van een gemiddeld jaarsalaris. In Japan is dat 0,6%.
  • ontwikkeling regio shanghaiIn dertig jaar tijd hebben China en enkele sterk groeiende Aziatische landen zich ontwikkeld tot economische grootmachten. De economische macht van Noord-Amerika, Europa en Japan is dramatisch afgenomen. Check eens de afbeelding (de ontwikkeling van het Puding district in Shanghai).
  • Het aantal schulden is in 15 jaar tijd ongeveer 2,5 keer zo groot geworden. Niet alleen van de overheid. Ook van financiële instellingen, bedrijven en huishoudens.
  • Het aantal risico’s neemt toe vanwege een afname van de economische groei, meer schulden en een vergrijzende populatie. Volgens Meeker biedt dit ook kansen voor bedrijven die innoveren, hun efficiëntie kunnen verbeteren, lagere prijzen kunnen berekenen en banen kunnen creëren. Internet kan volgens haar hierbij een essentiële rol vervullen.
  • Online adverteren heeft nog een lange weg te gaan. Gebruikers vinden veel online advertenties vervelend, en vermijden deze.
  • Op het gebied van retail zijn technologie, media en distributie in toenemende mate verweven.
  • Fysieke retailers worden digitale retailers. Digitale retailers worden data-geoptimaliseerde retailers.
  • Visueel online gebruik neemt nog steeds sterk toe. Jongeren communiceren in toenemende mate met afbeeldingen. Verder wordt live streaming steeds belangrijker.
  • Messaging wordt in toenemende mate zakelijk en commercieel gebruikt.
  • We bedienen computers in toenemende mate met onze stem.
  • De belangrijkste innovaties in de auto-industrie vinden weer in de VS plaats.
  • Data vormen de volgende golf die zal leiden tot groei van het internet. Data is alomtegenwoordig, en in toenemend belang om het leven van mensen te verbeteren en organisaties in staat te stellen meer efficiënt te opereren. We krijgen de beschikking over dataplatforms. zoals Looker, die ook niet-technische gebruikers binnen organisaties in staat stellen analyses toe te passen. Bescherming van data wordt daarbij ook belangrijker.

Meeker gaat niet expliciet in op de rol die internet speelt, en kan spelen, bij leren en ontwikkelen. Verder heeft zij weinig oog voor bijvoorbeeld de negatieve gevolgen van ontwikkelingen op bijvoorbeeld ons milieu of welzijn. Haar presentatie is ook als pdf-bestand te downloaden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Klopt. Heeft waarschijnlijk met haar focus te maken. Zij besteedt geen aandacht aan gaming, onderwijs, L&D, etc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.