De populairste leertechnologieën van 2020 (en wat zijn trends?) @c4lpt

Eerder dan verwacht heeft Jane Hart vandaag de Top Tools for Learning 2020 gepubliceerd. Mijn verwachting dat hierin grote verschuivingen hebben plaatsgevonden, is uitgekomen. Dat blijkt uit de analyse van Jane.

Begin juli heb ik mijn favoriete leertechnologieën (editie 2020) al gedeeld.

Wat valt mij op, als ik naar Jane’s top 200 kijk?

  • YouTube staat al jaren op nummer 1. Ook dit jaar.
  • Tools voor synchroon online leren zijn dit jaar sterk in opmars. Zoom staat nu op plaats twee. De sterkste stijger binnen dit type tools is Google Meet. Microsoft Teams staat nu op de vijfde plaats in de top 200.
  • De meest eenvoudige en goedkope applicaties voor live online interacties, met minder didactische functionaliteiten (zoals Zoom), zijn populairder dan didactisch meer krachtige toepassingen voor virtual class rooms (die weer duurder zijn).
  • Is het leermanagementsysteem of de digitale leeromgeving passé? Niet als je deze top 200 mag geloven. Zelfs ‘good old’ Moodle is veertien plaatsen gestegen ten opzichte van verleden jaar. Google Classroom is zelfs naar plaats vijftien opgeklommen. Zelfs in de categorie werkplek leren staat deze digitale leeromgeving op de 75ste plek.
  • Ik had verwacht dat student response systemen gezakt zouden zijn, aangezien ze vooral tijdens bijeenkomsten worden ingezet. Ze worden echter ook bij online leren gebruikt (ook door mij), waardoor applicaties als Mentimeter en Kahoot populair blijven.
  • Platforms voor online cursussen, zoals LinkedIn Learning, Coursera of FutureLearn, zijn op de lijst gezakt. Wellicht hebben respondenten als gevolg van de coronacrisis minder gelegenheid om online cursussen te volgen.
  • Auteurstools hebben ook aan populariteit ingeboet, als deze top 200 maatgevend is. Mogelijk investeren organisaties daar tijdens de coronacrisis ook minder in.
  • Tools waarmee je eenvoudige (instructie)video’s kunt maken, hebben aan populaiteit gewonnen (zoals Screencast-o-Matic).
  • Netflix en Spotify komen nu voor het eerst in de Top 200 voor. Netflix vanwege educatieve documentaires, Spotify als medium voor het beluisteren van podcasts.
  • Verschillende tools die oorspronkelijk niet voor leren en doceren/trainen bedoeld zijn, worden daar wel voor gebruikt. Maar liefst drie mailprogramma’s staan in de top 200.
  • LinkedIn is voor het eerst populairder dan Twitter als het gaat om informeel van anderen te leren. Ik herken dat als ik kijk waar mensen het meest reageren op mijn blogposts.
  • Mijn top 10 tools staan nagenoeg allemaal in Jane’s top 200. Vitero Inspire is de uitzondering.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: