De toegevoegde waarde van AI-toepassing Synthesia voor leren en ontwikkelen

Vanochtend las ik in de onvolprezen nieuwsbrief van Fast Moving Targets over Synthesia. Met behulp van deze toepassing van artificiële intelligentie kun je snel online video’s maken. In eerste instantie was ik niet heel enthousiast. Dat veranderde echter.

Synthesia stelt je in staat met behulp van tekst online video’s te ontwikkelen. Je hebt een script voor een video geschreven, je kiest een personage en je selecteert welke taal het personage moet spreken. Je voert de tekst in, en controleert het resultaat. Eventueel pas je de tekst aan. Je kunt daarbij het personage ook rechts in beeld plaatsen, en links een afbeelding met bijvoorbeeld de hoofdpunten uit de boodschap.

Het resultaat is dan een video waarin een fictief personage bijvoorbeeld korte uitleg geeft. Je moet wel de tekst volledig uitschrijven, maar je hebt niet te maken met een persoon die zich ernstig verspreekt. De video kun je dan binnen je digitale leeromgeving gebruiken.

Je loopt wel het risico dat vooral statische instructievideo’s worden gemaakt. Het personage beweegt nauwelijks en komt vooralsnog nogal ‘houterig’ en weinig authentiek over.

Synthesia bevindt zich nog in het beta-stadium en kost nu 30 dollar per maand. Voor een zzp-er die af en toe een video maakt, is dat een heel bedrag.

Toch werd ik enthousiaster naarmate ik meer over Synthesia las en meer voorbeelden zag.

  • Je kunt video’s aantrekkelijker maken door meer beelden te gebruiken en in de video te monteren. Op deze manier kun je instructievideo’s aantrekkelijker en waarschijnlijk ook leerzamer maken.
  • Je kunt eigen afbeeldingen gebruiken. Op deze manier kun je bijvoorbeeld top-docenten en/of formele en informele leiders gebruiken voor video’s, zonder dat je veel tijd van hen vraagt. Ze hoeven immers niet naar de studio te komen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld feedback laten schrijven door junior-docenten, maar deze laten ‘inspreken’ door top-docenten. Dit kan weleens meer vertrouwenwekkend overkomen op lerenden.
  • Je kunt kiezen uit bijna veertig talen. Heel handig dus als je een centrale boodschap of instructie wilt delen met collega’s in een internationaal opererende arbeidsorganisatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: