Disciplinerende technologie: het kan altijd erger

De afgelopen week schreef ik over de opkomst van disciplinerende technologie zoals applicaties om werknemers te controleren en online proctoring. Onder het mom ‘het kan altijd erger’ wil ik vandaag aandacht besteden aan een nieuw product van de makers van TikTok: een ‘slimme bureaulamp’ die kinderen in de gaten houdt tijdens het studeren.

OU-collega Kees Pannekeet wees me op het artikel A Smart Lamp That Watches Kids When They Study Is a Hit in China uit de Wall Street Journal.

Het bedrijf ByteDance, de maker van TikTok, heeft een bureaulamp ontwikkeld die twee camera’s bevat. Eén camera is gericht op het bureaublad, de ander op het kind. Verder heeft de lamp een klein beeldscherm waar de leerling dankzij artificiële oftewel kunstmatige intelligentie hulp krijgt als de camera registreert dat een leerling worstelt met wiskunde of taal.

Ouders kunnen de leerlingen zelf in de gaten houden, maar ook via een bedrijf surveillanten inhuren om hun kind in de gaten te houden tijdens het huiswerk maken. Een meer geavanceerde versie van de lamp stuurt zelfs notificaties en foto’s naar ouders als kinderen niet actief studeren, maar een beetje lummelen.

De lamp is (vooralsnog?) alleen verkrijgbaar in China, en daar niet meer aan te slepen.

De rest van het artikel zit achter een betaalmuur. Maar je kunt je voorstellen dat de journalist

  • ouders aan het woord laat over hun motieven,
  • ontwikkelaars van de lamp en de eigenaar van het ‘Proctor-bedrijf’ ruimte biedt om te praten over hun drijfveren,
  • deze lamp plaatst in het licht van de cultuur in China waarin gezichtsherkenning en camerabewaking breed geaccepteerd zijn,
  • en critici laat wijzen op de grote nadelen van deze technologie.

Deze nadelen zijn wat mij betreft:

  • Niet alle ouders zullen in staan zijn 120-170 dollar te betalen voor een lamp, en 350 dollar voor twee uur proctoring, gedurende drie maanden. Kinderen uit armere gezinnen lopen dus weer achterstanden op ten opzichte van hun rijkere klasgenoten.
  • Er is sprake van een flagrante aantasting van de privacy van kinderen.
  • Een dergelijke vergaande manier van controleren en disciplineren is slecht voor de ontwikkeling van kinderen.

Sommige technologische toepassingen zou je moeten verbieden. Deze lamp is daar m.i. een voorbeeld van. Er zijn andere, betere, manieren om leerlingen -ook met technologie- te ondersteunen als zij moeite hebben met wiskunde, taal en andere leerstof.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.