E-learning implementeren (gastcollege)

Gisteravond heb ik weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). De opzet was dit keer anders dan eerdere jaren omdat we generatieve AI expliciet hebben ingezet tijdens de voorbereiding en uitvoering.

Ter voorbereiding heb ik de deelnemers het volgende gevraagd:

Maak, al dan niet met behulp van generatieve AI, een overzicht van do’s and dont’s bij de implementatie van een complexe leertechnologie. Probeer die do’s en dont’s vervolgens te ordenen in een aantal categorieën zodat je een raamwerk of model voor de implementatie van e-learning kunt creëren.
Voorbeeld: één van de belangrijke do’s is dat je bij de invoering van een nieuwe leertechnologie zorgt voor ondersteuning van gebruikers. Ondersteuning van gebruikers valt dan onder de categorie ‘Mensen en cultuur’.

Ik heb op basis van alle uitwerkingen, met behulp van generatieve AI, een nieuw raamwerk samengesteld. Ik heb hiervoor de volgende prompt gebruikt:

Jij bent expert op het gebied van de implementatie van e-learning binnen onderwijsinstellingen en L&D-afdelingen van arbeidsorganisaties. Bijgevoegd vind je een aantal raamwerken of modellen voor de implementatie van e-learning. Maak op basis van deze raamwerken/modellen een nieuw model voor de implementatie van e-learning. Het model moet bestaan uit een aantal categorieën. Elke categorie moet bestaan uit meerdere activiteiten. Een voorbeeld van een categorie kan zijn ‘Strategie’ of ‘Infrastructuur en systemen’. Een voorbeeld van een activiteit binnen de categorie ‘Infrastructuur en systemen’ is dan: borg AVG/GDPR-vereisten, zoals het bewaren van data binnen de EER en het realiseren van een verwerkersovereenkomst. De stijl moet informatief, eenvoudig, goed gestructureerd en boeiend zijn, met een sterke focus op het uitleggen van complexe concepten in toegankelijke taal. Houd rekening met culturele en taalkundige eigenheden van Nederland zoals directheid, en een pragmatische, nuchtere en realistische toon.

Ik ben het gastcollege zelf gestart met uitgangspunten bij de implementatie van e-learning:

  • Er moet sprake van urgentie. Urgentie maakt middelen vrij.
  • Je weet als organisatie waartoe je e-learning (of specifieke leertechnologieën) wilt inzetten.
  • De implementatie van e-learning is een gezamenlijke verantwoordelijkheid (van ondersteuning en uitvoering, van IT, onderwijsondersteuning, etc).
  • Technische problemen zijn vaak organisatorische problemen.

Ook ben ik ingegaan op verschillende niveaus waarop je e-learning kunt implementeren. Tijdens het gastcollege lag de focus op het niveau van de organisatie. Vervolgens heb ik het model gepresenteerd dat ChatGPT heeft gemaakt op basis van de uitwerkingen van de deelnemers. In onderstaande slides zie je het resultaat. Daarnaast heb ik enkele andere raamwerken/modellen gepresenteerd, en het derde model geïllustreerd aan de hand van praktijkervaringen:

Verder heb ik ook gerefereerd aan het werk van Thijs Homan zich onder meer verzet tegen het denken dat blauwdrukken voor succesvolle implementaties bestaan. Homan benadrukt ook dat het belangrijker is wat je doet dan wat je van plan bent te doen. Ik ben eveneens ingegaan op hoe je dit model kunt gebruiken:

  • Als structuur voor een implementatieplan.
  • Om de voortgang van de implementatie te monitoren.
  • Om achteraf de implementatie te evalueren.

Daarna zijn de deelnemers in kleine groepjes aan de slag gegaan met het samenstellen van een implementatieplan voor de invoering van een generatieve AI-toepassing binnen de eigen organisatie. Zij mochten daar generatieve AI voor inzetten. Vervolgens hebben de deelnemers e.e.a aan elkaar gepresenteerd. Daarbij viel op dat applicaties als ChatGPT de ene keer fases gebruikte en de andere keer categorieën (afhankelijk van de prompt). Ook is het belangrijk om de generatieve AI-toepassing veel context te geven. Anders blijven deze toepassingen betrekkelijk algemeen als het gaat om het formuleren van activiteiten. Bij het geven van veel context gaat het echter vaak om bedrijfsgevoelige informatie. Die moet je dus eerst anonimiseren. Of je werkt globale activiteiten zelf meer concreet uit.

In elk geval kun je concluderen dat toepassingen als ChatGPT behoorlijk behulpzaam zijn bij het opstellen van een implementatieplan.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *